Mee Celup ni rasanya agak susah nak cari terutamanya di kawasan KL. Jadi, baik kita buat sendiri je kan lagi pun 30 min je dah boleh siap. Siap ada resepi sambal kicap lagi untuk ditambah dalam mee celup. Jom kita tengok resepi ini.

 

 

SUP/KUAH 

Bahan-Bahan

  • Sedikit minyak masak
  • Bawang putih 5ulas
  • Rempah kurma 2 sudu
  • Air stok daging
  • Air masak 1 jug
  • Daging lembu

Info: Selain daging lembu boleh juga ganti dengan daging ayam

Cara Penyediaan 

1. Panaskan sedikit minyak di dalam periuk.

2. Kemudian tumiskan sedikit bawang putih yang ditumbuk halus.

3. Setelah naik bau, masukkan rempah kurma yang telah dicampur air ke dalam periuk tadi. Kacau sehingga sebati.

4. Kemudian masukkan air stok daging, daging yang telah dibasuh dan kacau.

IKLAN

5. Tambahkan sedikit air dan garam secukup rasa.

6. Biarkan dalam periuk selama 10minit sehingga daging empuk.

 

SAMBAL KICAP

 

Bahan-Bahan 

  • Bawang putih 10 ulas
  • Sedikit cili padi
  • Garam
  • Gula
  • Kicap

Cara Penyediaan
1. Gorengkan cilipadi dan bawang putih dalam kuali tanpa minyak sehingga menampakkan kekuningan.

2. Kemudian masukkan bahan yang digoreng tadi ke dalam mesin kisar dan campurkan dengan kicap, garam dan gula.

3. Kisar sehingga lumat.

 

Video pendek untuk korang yang tersaiyang. 😘

Posted by Diyana Mj on Wednesday, 6 September 2017

 

Aksesori Tambahan:

  • Mee/bihun/kuey teow dicelur
  • Minyak bawang putih
  • Limau nipis
  • Sayur sawi + kobis
  • Daun bawang
  • Daun sup

 

Cara Penyediaan Minyak Bawang Putih:
1. Potongkan bawang putih nipis-nipis

2. Kemudian goreng di dalam kuali dengan sedikit minyak sehingga kekuningan dan naik bau.

3. Kemudian angkat sekali dengan minyak yang digoreng tu.

 

Nak makan dengan mee/kuew teow/ bihun terpulang pada citarasa masing-masing.

Info: Celurkan mee atau bihun sekejap sahaja sehingga lembut.

Kredit Resepi: Diyana Mj