Bila petang macam gini, pasti mulut rasa nak mengunyah yang manis. Min cadangkan buat resipi kuih lapis coklat pandan yang pasti korang suka. Boleh layan makan , gabungan pandan dan coklat memang harum jer . Bolehlah cuba nanti .

KUIH LAPIS COKLAT PANDAN

BAHAN A
💚2cwn tepung beras(cap teratai…kompem kuih jd comey😍)
💚1cwn tepung gandum
💚2sb tepung jagung
💚2cwn santan
💚1sk garam

BAHAN B
💜1tin susu cair
💜1cwn santan
💜1¹/⁴cwn gula pasir(makna kata 1cwn lebih ckit ja)
💜2helai daun pandan(simpul)

BAHAN C
💛3sb serbuk koko+ 4sb air suam =kacau biar sebati
💛1sk pewarna hijau(nak terang lagi..bleh tambah lagi)

👉Kalau betul2 ikut sukatan ni mmg akan dapat kuih lapis yg cun😍😍😍

Cara memasak:
👉Satukan semua bahan B…masak atas api sambil2 kacau smpai gula hanco yea…
👉Ketepikan bahan B yg dimasak td…. biar suam2 ckit…
👉Pas tu… masukkan semua bahan A dalam bekas…kacau2 biar sebati…
👉Bila bahan B yg kita masak td dah suam..
👉Campokan bahan A dan B…kacau sebati dan tapis..
👉Bahagikan adunan kepada 2bahagian
👉Satu adunan letak serbuk koko yg dibancuh td(kacau sebati)
👉Satu adunan lagi masukkan pewarna hijau

Panaskan kukusan…
Penutup kukusan tu kene bungkuih na..xmo bg air wap menitik…
Letak loyang yg dah disapu minyak dalam kukusan biar panas jap…
Pas tu tuang adunan selapis selapis…
👉 Mula2…tuang warna coklat dulu selapis… cikpooja guna senduk bulat yg besar tu…
👉Tuang tu haruslah rata dalam loyang yea…
👉KUKUS DALAM 5 MINIT TUK SETIAP LAPISAN…API SEDANG2 JE YEA…
👉Dah cukup 5mnit…bukak kukusan..pas tu tuang yg ijau plak…tutup n kukus lagi 5mnit…
👉Ulang langkah tuang selapis2 smpai habis adunan…
👉Utk adunan yg terakhir…..kukus selama 20minit yea…
👉Dah siap masak…keluarkan kuih lapih kite dr kukusan…sejukkan dulu yea…baru bleh dipotong2 menggunakan pisau plestik😁…alaaaa pisau potong kek tu..
👉Dah tu….bleh la ngap😋😋😋

Selamat mencuba yea…
Resepi mudah n simplelicious ikhlas dari hati byCikpooja 😋
Sedap yakmat ampa tau dak😍😍😍