Siapa yang berniaga kek mesti tahu kepentingan whipping cream atau krim putar ini. Harganya pun boleh tahan mahal jugak. Bagi orang yang buat bisnes bakeri dan kek memang terkesan jugak kan.

Ni ada cara membuat whipping cream cara homemade, gerenti sedap, segar dan halalan toyibban.Bagi Soleh Fattah dia lebih gemar membuat sendiri kerana krim putar ini adalah bahan yang selalu kena standby ada bila membuat kek.

Katanya, “Dapat juga teruskan niat berniaga sambil bersedekah dan jimatkan kos.”

Jom ikut langkah-langkah dari Soleh Fattah ini :

HOMEMADE WHIPPING CREAM


.

BAHAN-BAHAN:

1 sudu makan ovalette
5 sudu makan susu pekat manis
4 sudu makan susu tepung ( susu powder)
3 sudu makan gula – boleh kurangkan kalau tak suka manis
1 bekas ais – pastikan ais dalam ketulan kecil supaya senang nak pukul

IKLAN


.

CARA MEMASAK:
1. Masukkan semua bahan dalam bekas besar. Gaul hingga sebati.


.

2. Pukul campuran menggunakan mixer selama 1 minit menggunakan kelajuan paling rendah. Ia bagi mengelakkan ais terkeluar dari bekas.


3. Masuk minit kedua, tingkatkan kepada kelajuan sederhana. Pukul selama 3 minit sehingga tak nampak ais. Masa ni tekstur adunan sudah berkrim dan kembang.
4. Bila ais dah tak ada (boleh dengar bunyi ais masa sedang adun), boleh tingkatkan kelajuan pengadun kepada maksimum. Pukul selama 2 minit sahaja. Jangan overbeat.


5. Siap dan bolehlah digunakan. Masa penyediaannya hanyalah 5-6 minit sahaja.

Kredit resipi & foto: Soleh Fattah

 

INGIN MENCARI BLENDER  DAN MIXER TERBARU DAN TERBAIK, JOM BELI SECARA ONLINE DI SINI.

JOM TENGOK VIDEO MASAKAN INI :

DAN JUGA RESIPI-RESIPI INI :

Tak Perlu Bakar. Ini Resipi Kek Keju Leleh Pandan Paling Mudah.

Kek Keju Oreo Tak Perlu Bakar. Sangat Mudah & Sedap.

6 Cara Masak Kek Dari Kek Keju. Perrghh Meleleh & Cair Di Mulut.