Bila bulan puasa, Ikan Percik antara salah satu menu wajib ada. Sangat sedap dan membuka selera. Ada yang nak masak? Saudari Afy AL Habibi ada kongsikan resipinya. Menurut beliau resipi Ikan Percik ini adalah antara resipi kesayangan beliau dimana ia adalah resipi yang dipelajari terus dari ibunya bermula dari proses pemerapan ikan, penghasilan kuah hinggalah siap proses memasak.

 

Resepi ikan percik ni paling saya sayang selain resepi daging kerutup dan gulai ikan ayo yang saya dah kongsi sebelum ni. Sebab saya menuntut resepi ni bersila betul-betul depan mak. Dari proses perap ikan, buat kuah sehinggalah siap sepenuhnya. Ada kawan FB yang dah cuba pun gembira sekali. Kata mereka rasanya sama dengan resepi asli. Tak sama macam menu beli. Jadi kat bawah ni saya kongsi resepi. Jangan pandang sepi tau, boleh rugi! Bulan puasa ni bolehla merecikkk sekali. Hikhik. Nak resepi bergambar yang lain, boleh jadi kawan fb saya. Banyak lagi yang saya suka kongsi. Sampai tak tahu nak upload mana satu. Semoga bermanfaat.

 

Ha..nampak best kan? Jom cuba buat untuk berbuka.

 

IKAN PERCIK KUAH MERAH CARA KELANTAN

Begini Cara Masak Ikan Percik Sedap Resipi Orang Kelantan

BAHAN PERAPAN IKAN:

  • 5 ekor ikan kembung – basuh bersih & kelar ikan
  • 2 batang serai – hiris nipis
  • 5 ulas bawang putih – hiris nipis beli online disini
  • 1 inci halia – hiris nipis
  • 1 1/2 inci kunyit hidup – hiris nipis
  • 3/4 sudu makan garam
  • 1 sudu teh serbuk perasa Hilal

BAHAN KUAH PERCIK ( KISAR LUMAT):

  • 5 biji bawang merah saiz syiling 20 sen beli online disini
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 hiris nipis halia
  • Secubit belacan beli online disini
  • 1/2 sudu makan serbuk ketumbar – disangai dan dikisar halus

BAHAN-BAHAN LAIN:

  • 6 senduk santan segera – boleh beli di pasar. Santan pekat yang diperah dari buah kelapa asli.
  • 1 senduk air
  • 1 1/2 sudu makan cili kisar beli online disini
  • 1 keping hiirsan limau nipis
  • 2 1/2 sudu makan gula
  • 1/2 sudu makan garam
  • Secubit perencah Hilal

 

CARA MEMASAK:

1. Untuk memerap ikan, satukan semua bahan yang dihiris nipis ke dalam pengisar. Tambahkan garam dan juga perasa. Kisar hingga lumat.

Begini Cara Masak Ikan Percik Sedap Resipi Orang Kelantan

2. Lumur bahan kisar pada ikan. Perap selama 20 minit.

Begini Cara Masak Ikan Percik Sedap Resipi Orang Kelantan

IKLAN

3. Seterusnya kisar bahan-bahan untuk kuah percik hingga lumat.

Begini Cara Masak Ikan Percik Sedap Resipi Orang Kelantan

4. Masukkan bahan kuah siap kisar ke dalam periuk. Tambahkan santan dan air.

Begini Cara Masak Ikan Percik Sedap Resipi Orang Kelantan

5. Seterusnya masukkan cili kisar. Sebaiknya guna cili kering yang dikisar sendiri. Guna cili kering saiz paling besar. Tak pedas. Warna pun merah cantik.

Begini Cara Masak Ikan Percik Sedap Resipi Orang Kelantan

6. Letak periuk di atas dapur. Buka api perlahan dan perahkan sehiris limau nipis.

Begini Cara Masak Ikan Percik Sedap Resipi Orang Kelantan

7. Masukkan gula, garam dan perencah.Kuantiti rasa terpulang pada citarasa masing-masing. Kacau kuah dengan api sederhana besar.

Begini Cara Masak Ikan Percik Sedap Resipi Orang Kelantan

IKLAN

8. Setelah kuah mendidih, padamkan api. Kuah percik telah siap dimasak.

Begini Cara Masak Ikan Percik Sedap Resipi Orang Kelantan

9. Seterusnya, bakar ikan di atas bara api. Jangan bakar hingga terlalu kering & garing.

Begini Cara Masak Ikan Percik Sedap Resipi Orang Kelantan

10. Angkat seketika pemanggang ikan tadi, lapik pinggan di bawah dan siram kuah percik ke atas ikan. Pastikan kuah menutupi keseluruhan badan ikan bahagian atas dan bawah.

Begini Cara Masak Ikan Percik Sedap Resipi Orang Kelantan

11. Letak kembali pemanggang ikan yang disiram kuah tadi di atas bara api untuk seketika. Balik-balikkan supayabahagian atas dan bawah Kuah percik yang disalut tadi yang dibakar semula akan menjadikan rasa ikan percik lebih sedap.

Begini Cara Masak Ikan Percik Sedap Resipi Orang Kelantan

12. Sedia untuk dinikmati.

IKLAN

Begini Cara Masak Ikan Percik Sedap Resipi Orang Kelantan

Kredit resipi & foto: Afy AL Habibi

 

Dapatkan lebih banyak resipi yang mudah, sedap & cepat masak di laman web RASA: 

Resipi Biskut Kacang Peas Mudah & Sangat Legend

Cara Masak Kari Ayam Kentang Sedap Tanpa Guna Bawang Kisar

Koleksi Resipi Sayur Masak Bening Yang Sedap, Ringkas & Mudah Masak

Resipi Murtabak Daging & Kuah Cuka Bawang Macam Di Bazar Ramadan

 

Tonton lebih banyak video masakan mudah & sedap di Youtube @Majalah Rasa Official