Kudapan viral untuk minggu ini. Apa kata sediakan bahan kita buat untuk minum petang nanti, mesti berebut dibuatnya. Cekodok stick sangat mudah penyediannya bahan pun senang dapat, kalau tak nak buat stick bukan cekodok stick lah namanya hehe.. Sedap,rangup di luar,lembut di dalam, jom buat!

RESIPI CEKODOK STICK

  • 2 cawan air*
  • 1 ketul kiub pati ayam*
  • 2 sudu besar minyak masak*
  • 1 sudu kecil maggi cukup rasa*
  • sedikit serbuk kunyit*
  • 2 cawan tepung gandum

Bahan2 di bawah ni didadu halus ye

  • 1 batang sosej
  • 1 pokok daun sup
  • 3 tangkai cili kering ( dibuang biji)
  • 2 hiris carrot
  • 2 biji bawang merah

IKLAN

Cara2nya

IKLAN
  1. Masukkan bahan yg Bertanda(*)ke dlm periuk…
  2. Masak sehingga mendidih..
  3. Kemudian masukkan tepung gandum,kacau dgn senduk kayu..nmpk adunan berketul2..tutup api
  4. Sambung kacau lagi,sehingga adunan jadi doh..( Ala2 macam nk buat creampuff gitu😜)
  5. Keluarkan doh cekodok td,masukkan dlm bekas lain..
  6. Gaul dgn bahan2 yg di dadu..gaul sebati ( agak liat sedikit ye) gaul ala kadar je…doh dah suam2,boleh pegang dgn tgn boleh uli sekejap nk bg bahan2 dadu masuk dlm doh je..
  7. Bulat2kan doh kpd 3 bahagian..(nk buat bentuk 4 segi pun boleh)
  8. Sediakan alas utk nk gelek adunan..& sekeping plastik utk alas bahagian atas doh..
  9. Ambil seketul doh,lapik plastik atas doh..gelek sehingga leper..( jangan nipis sangat)
  10. Potong & kemaskan bahagian tepi sehingga jadi bentuk segiempat
  11. Potong memanjang,kemudian gentel @ gelek dgn kedua2 belah jari,sehingga jadi macam keropok lekor..
  12. Ulang sehingga doh habis
  13. Panaskan minyak yg banyak di dlm kuali,
  14. Apabila minyak dah betul2 panas..goreng sehingga masak
  15. Toskan minyak,sedia dimakan..

SELAMAT MENCUBA

Kongsi resipi: Azni Achik

IKLAN

CUBA JUGA RESIPI SEDAP INI:

Cekodok Viral Lagi! Bebola Keledek Manis Ala Thai Lembut Di Dalam Garing Di Luar

Potato Smiles. Snek Ringan Mudah Buat & Berkhasiat Untuk Anak-Anak.