Ikan siakap dan masakan Thai memang sedap digandingkan bersama. Resipinya sempoi sangat. Bahan pun simple dan mudah je.

Menerusi perkongsian resipi daripada Liza Idris ini, dia penggemar ikan siakap dan masakan Thailand, telah mencuba semua jenis ikan siakap.

 

IKAN SIAKAP SOS THAI

5 Resipi Popular Ikan Siakap, Salah Satunya Pernah Dapat 52K Share Di Facebook

BAHAN MENUMIS:-

1 biji bawang holland (jika besar guna sebelah je) – beli online di sini
6 ulas bawang putih – beli online di sini
1 batang serai – beli online di sini
1 biji cili besar – beli online di sini
5 @ 10 biji cili padi – beli online di sini
5 helai daun limau purut
2 batang akar ketumbar
(Semua bahan dihiris nipis)

TONTON Kuah Rojak Mi Bersama Zabedah Jambeli

BAHAN SOS:

2 sudu besar sos cili – beli online di sini
2 sudu besar sos tiram – beli online di sini
2 sudu besar sos ikan – beli online di sini
2 inci belacan
Sedikit gula kabung atau gula biasa
1 biji limau kasturi

[Jangan Terlepas Resipi Menarik Di Channel Rasa]

CARA-CARA:

1. Macam biasa, ikan siakap disiang dan dibersihkan. Kemudian, lumurkan ikan dengan garam, kunyit dan tepung jagung.
2. Panaskan minyak, goreng garing. Angkat dan ketepikan dulu.
3. Panaskan minyak, tumis semua bahan yang dicincang tadi. Kacau hingga layu.
4. Letak 2 sudu besar cili kisar. Kacau sebati. Masuk belacan. Masa ni harum semerbak.
5. Letak sos cili, sos tiram, dan sos ikan sekali jalan. Masuk gula. Kacau sampai pecah minyak. Masuk 1 cawan air.
6. Perah 1 biji limau kasturi. Nak guna limau nipis pun boleh. Kacau dan kacau sampai mesra. Tabur daun ketumbar. Ha siap!

 

SIAKAP PAPRIK ALA THAI

5 Resipi Popular Ikan Siakap, Salah Satunya Pernah Dapat 52K Share Di Facebook

BAHAN DIKISAR KASAR:

6 tangkai cili kering – beli online di sini
8 biji cili padi
7 ulas bawang putih
2 pokok akar ketumbar

IKLAN

TONTON Daging Kerutuk | Dapur Rasa Live

BAHAN LAIN:

1 ekor ikan siakap
½ cawan air asam jawa – beli online di sini
2 sudu besar gula
1 cawan air
3 sudu besar sos ikan – beli online di sini
Daun ketumbar
Garam secukup rasa
Tomato dan cili merah sebagai hiasan

[Sertai Telegram Geng Rasa Share Resipi]

CARA-CARA:

1. Ikan siakap saya kelar dari belakang ke depan. Kelar gini isi ikan akan masak sampai ke tulang.
2. Lumurkan ikan dengan garam, kunyit dan tepung jagung.
3. Panaskan minyak dan goreng. Sesekali cedok minyak tu dan simbah atas badan ikan untuk cepat masak. Dah garing angkat dan ketepikan.
4. Panaskan minyak, tumis bahan dikisar kasar. Kacau sampai bahan sedikit garing. Terus masuk 2 sudu besar gula. Kacau sebati. Kalau ada gula kabung lagi sedap tau.
5. Masuk air asam jawa. Kacau dan kacau. Letak pula 3 sudu besar sos ikan. Kacau lagi.
6. Masuk 1 cawan air. Kacau dan biarkan kering sedikit. Tabur daun ketumbar. Perasakan dengan garam. Kalau dah masin tak perlu letak.
7. Siap! Tutup api. Simbah atas ikan siakap yang digoreng tadi. Boleh hias dengan tomato dan taburan daun ketumbar.

 

IKAN SIAKAP STIM LEMON

5 Resipi Popular Ikan Siakap, Salah Satunya Pernah Dapat 52K Share Di Facebook

BAHAN-BAHAN:

1 ekor ikan siakap
1 biji bawang holland
2 batang serai | diketuk
3 biji cili api diketuk
3 inci halia | hiris nipis
1 biji tomato
3 sudu besar sos ikan
1 sudu besar tepung jagung – beli online di sini
1 biji lemon dibahagi dua (separuh hiris nipis, separuh lagi perah jus)
½ kiub ayam
Daun sup & daun bawang

IKLAN

TONTON Danish Cinnamon Cheese

CARA-CARA:

1. Kelar ikan tu dulu, kemudian lumur ikan dengan garam. Sebatang serai selit dalam perut ikan.
2. Tabur halia, bawang putih, bawang holand, cili padi dan keratan batang daun sup/bawang yang keras dalam bekas kukus. Kalau ada daun limau purut letak je.
3. Ambil ikan letak atas taburan bahan tadi. Seterusnya tabur pula bahagian atas ikan supaya seimbang atas dan bawah.
4. Curah sos ikan atas ikan. Curah jus lemon atas ikan dan keliling bekas. Masuk 1 gelas air. Kalau suka banyak kuah lebih pun tak apa.
5. Hancurkan kiub ayam, dan tabur merata dalam bekas. Masuk tepung jagung yang dibancuh keliling bekas. Curah lagi sekali 2 sudu sos ikan.
6. Kukus selama 20 minit. Takda periuk kukus, boleh je rebus dalam periuk biasa. Tak jadi masalah.
7. Ting! Tanda dah 20 minit. Selak sikit isi ikan, kalau tak melekat di tulang, kira dah masak la tu. Lepastu baru hias dengan lemon dan tabur daun sup daun bawang. Kukus lagi 5 minit.

 

SIAKAP SAMBAL KICAP PEDAS THAI

5 Resipi Popular Ikan Siakap, Salah Satunya Pernah Dapat 52K Share Di Facebook

BAHAN KUAH:

1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
3 ke 5 biji cili api
(Kisar je semua bahan di atas)
2 sudu cili kisar
2 sudu cuka
5 sudu kicap biasa
1 sudu maggi cukup rasa
Sedikit sayur kubis & lobak merah
Daun sup & daun ketumbar

CARA-CARA:

1. Bersihkan ikan siakap, kelar serong ke belakang. Lumurkan ikan dengan garam, kunyit dan tepung jagung.
2. Panaskan minyak, goreng ikan yang dah siap dilumur tadi. Angkat dan ketepikan dulu.
3. Panaskan minyak dan tumis sampai kekuningan. Saya guna balik sedikit minyak ikan goreng tadi.
4. Masuk 2 sudu cili kisar. Kacau dan biar cili masak sedikit. Bahasa mudahnya, pecah minyak.
5. Masuk 5 sudu besar kicap. Ikutla nak lebih pun takpa. Letak 2 sudu besar cuka. Kacau dan kacau.
6. Masuk 1 cawan air. Saya letak air dalam pengisar yang ada saki baki bawang tadi. Katanya petua masakan lebih sedap. Masuk bunga kubis dan lobak merah. Kacau dan kacau lagi sampai sayur dah lembut sedikit.
7. Perasakan dengan maggie cukup rasa. Tabur daun bawang dan ketumbar. Kacau dan kacau lagi. Siap! Simbah atas ikan siakap tadi.
8. Tabur lagi daun bawang dan ketumbar sebagai penyeri. Kena cuba tau resipi ni. Dijamin sedap dan punah diet korang.

 

IKLAN

SIAKAP 3 RASA ALA THAI

5 Resipi Popular Ikan Siakap, Salah Satunya Pernah Dapat 52K Share Di Facebook

BAHAN-BAHAN:

1 ekor ikan siakap
1 batang serai
1 biji bawang besar | potong dadu
3 ulas bawang putih | cincang halus
1 inci halia | cincang halus
1 biji cili merah
3 biji cili api
½ biji timun
1 biji tomato
1 potong nenas
4 helai daun limau purut
Sedikit daun sup sebagai hiasan

BAHAN SOS:

3 sudu besar cili kering
3 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
2 sudu sos tiram
2 sudu sos ikan

CARA-CARA:

1. Bahan simple je. Lupa nak selit sebatang serai dihiris nipis. Sos ikan tu boleh ganti dengan kicap 1 sudu.
2. Lumur ikan dengan garam dulu, kemudian bedakkan dengan tepung jagung. Tepung jagung buat ikan tu lagi rangup.
3. Goreng ikan tu. Pastikan minyak panas betul-betul ye sebelum menggoreng.
4. Sementara ikan digoreng, panaskan kuali sebelah dan tumis bawang putih, halia, bawang merah. Masuk cili besar dan cili api. Lagi banyak cili api lagi padu. Saya letak sikit je sebab tak tahan pedas.
5. Patut tadi tumis sekali serai. Lupa pula. Tak apa masuk je serai dan 3 sudu cili kering. Biar sekejap je bagi cili kering tu masak.
6. Masuk sos cili, tomato dan tiram. Kacau sampai pecah minyak. Masuk 1 cawan air. Kuah dah pekat letak sos ikan. Daun limau purut. Benda ni la yang buat kuah semakin sedap.
7. Masukkan timun. Dah nak masak baru masuk tomato dan nenas. Kuah dah siap. Simbah ke ikan yang digoreng tadi.

Kredit resipi: Liza Idris

Dapatkan lebih banyak resipi yang mudah, sedap dan cepat dimasak di laman web Rasa

Mudah Betul Nak Buat Bingka Ubi Kayu Karamel Rasa Lemak Manis

Rahsia Kari Ayam Kentang Pekat Likat, Macam Ni cara Buatnya

Resipi Ringkas Nasi Lemak RM1, Boleh Buat Niaga Kecil-Kecilan

Tonton lebih banyak video masakan mudah dan sedap di YouTube @Majalah Rasa Official