Pernah makan kulat taun/tahun @ cendawan petir, pernah dengar? Uniknya kulat tahun/petir dengan cendawan lain ialah kerana ia tumbuh setahun hanya sekali dan sukar untuk memperolehnya kecuali di ladang-ladang kelapa sawit atau getah dan kawasan berbusut di belukar kampung.

 

 

Kulat Taun atau Tahun…kenapa panggil tahun…mak saya kata orang dolu-dolu bagi nama sebab die tumbuh sekali setahun sahaja…hehe tak taulah betul ke tak…tapi maksudnye jarang2 lah ade tapi bila ada memang org carik sangat…sebab sangat sedak!!!
Mak pun kata, ada aje yang tumbuh lebih dari sekali pun…dia lebih mengikut musim…dulu-dulu ada selalu tumbuh kat kebun getah kami tapi sekarang dah takde…kat rumah mak saudara pun dah tak tumbuh…kadang ada tumbuh di kawasan kebun kelapa sawit.
Mak kata ia akan ade banyak tumbuh muncul mase musim hujan dan panas dan ade petir banyak…hehehe sebab itu ade tempat panggil dia cendawan petir

Sesetengah orang berpendapat kulat atau cendawan tahun ini lazimnya didapati tumbuh hanya beberapa hari kemudian selepas adanya dentuman petir dan hujan lebat di sesuatu lokasi atau kawasan. Keunikkan yang ketara membezakan kulat tahun dengan cendawan lain ialah kerana ia tumbuh setahun hanya sekali dan sukar untuk memperolehnya kecuali di ladang-ladang kelapa sawit atau getah dan kawasan berbusut di belukar kampung. Benarlah seperti bidalan atau pepatah Melayu  “seperti cendawan tumbuh selepas hujan’.

IKLAN

 

Tips untuk yang ingin mencuba cendawan ini pastikan jangan beli cendawan yang sudah kembang, beli yang masih kuncup kerana rasanya lebih sedap!
Sebelum masak kulat taun ni, memang kene bersihkan dulu kesan-kesan tanah, lendir di kepala kulat tersebut dan potong sedikit di kepalanya…bersihkan dan potong ikut kesesuaian seperti gambar di atas

 

SAMBAL MERAH KULAT TAUN@TAHUN

BAHAN-BAHAN:
  • Kulat taun 3 ikat
  • Lada kering 10-20 keping (kalau suka pedas tambah lagi)
  • belacan 1 inci setengah
  • Bawang merah kecil 10-15 ulas
  • Bawang putih 2-3 ulas
  • Halia 3/4 inci
  • Garam kasar secukup rasa (tak perlu banyak sebb dah ade belacan)
  • Minyak masak secukupnya
  • Air jika perlu

 

IKLAN

CARA MEMASAK:

  1. Bersihkan Kulat taun, check betul takut ada ulat atau serangga dan sisa tanah, belah dua kulat tersebut, sebab kadang-kadang dia tak elok. kalau tak dicuci dengan betul mungkin boleh menyebabkan bisa perut atau bisa hati, loya dan mual.
  2. Kesemua lada, belacan, bawang merah, dan bawang putih, dan halia ditumbuk halus.
  3. Tidak perlu menggunakan air jika bahan dikisar guna blender.. sebab ia akan mengurangkan kesedapan.
  4. Tumiskan bahan kisar tersebut sehingga naik bau dan naik minyak, sesudah itu masukkan kulat taun tersebut dan kacau sehingga dia masak. Jika perlu tambah sedikit air jika tidak tak perlu. Rasa jika kurang masin tambahkan garam.
  5. Siap hidangkan bersama nasi panas.

*sedap juga jika dimasak gulai atau sup.

IKLAN

Selamat mencuba!

 

ANDA MUNGKIN JUGA MENYUKAI TIPS INI:

Petua Simpan Cendawan Agar Tahan Lama & Tidak Lembik.