Apa lagi alasan nak lepak/ngopi kat kedai mamak? Nak makan Roti Canai? Roti bom? Roti Pisang? Roti Telur?

Oleh kerana di rumah ni ada ahli keluarga yang macam tak sah hidup kalau tak ngeteh kat kedai mamak kan, RMO hari ketiga ni kita buatkan pelbagai menu dari resipi asas Prata/Roti Canai.

Jom kita follow resipi pasti menjadi dari Chef Sue.

PRATA/ROTI CANAI

Bahan-Bahan:

IKLAN

1kg tepung gandum
400ml air (air biasa saja)
60ml minyak jagung (minyak masak biasa pun boleh)
60gram susu pekat manis
1 sudu teh garam halus
Mentega/Marjerin secukupnya

Cara-cara:

1. Satukan tepung gandum, garam, minyak dan susu pekat manis ke dalam mangkuk pengadun. Uli dengan kelajuan perlahan.
2. Tuang air sedikit demi sedikit ke dalam mangkuk pengadun dan teruskan uli hingga membentuk doh yang tak melekat di mangkuk pengadun. Kuantiti air mungkin perlu di kurangkan jika doh dah tak melekat. Uli selama 10-12 minit pada kelajuan medium.
3. Keluarkan doh dari mangkuk pengadun lalu sambung uli atas papan pencanai. Bulat-bulatkan doh sebesar separuh penumbuk atau boleh timbang 70-80gram sebiji.
4. Susun doh di dalam loyang yang dah disapu mentega/marjerin. Beruskan lagi mentega/marjerin diatas doh-doh yang di susun dalam loyang tadi. Tutup dengan cling wrap dan biarkan semalaman (10-12 jam pun tak apa) atas meja (suhu bilik/biasa, bukan simpan dalam fridge).
5. Untuk menebar, gunakan bahagian belakang dulang/loyang bersaiz besar yang disapu minyak. Canaikan senipis mungkin dengan cara menarik-narik doh ke bahagian tepi loyang hingga nipis. Kemudian angkat satu hujung doh dan gulung. Jika suka boleh tambah apa2 yang disukai seperti hirisan pisang, taburan gula, bancuhan telur dan sebagainya.
6. Panaskan sedikit minyak di kuali leper kemudian letakkan roti tadi dan goreng hingga keperang-perangan dikedua-dua bahagian. Hidangkan panas dengan kuah dhal, kari ayam atau apa-apa jenis sambal tumis. Enjoy!

IKLAN

*Saya uli doh ini jam 4pm semalam dan canai pagi tadi jam 8am. Lagi lama perap lagi lembut roti canai.

#roticanai #prata #recipebychefsuearukin

Mahu membeli PRESSURE COOKER? Boleh lihat DISINI

IKLAN

Bingka Ubi Paling Sedap, Boleh Buat Minum Petang

Daging Bawang Putih. Resipi Dari Bangkok Yang Sangat Sedap & Mudah.

5 Keenakan Lauk Kampung , Mampu Mengembalikan Kerinduan Pada Bonda.