Anda penggemar roti naan cheese dan ayam tandoori? Rindu nak makan sama macam di kedai mamak?

Nah, anda boleh cuba resipi lengkap daripada Tahrunnisah Jali ini. Bukan saja boleh buat naan cheese dan ayam tandoori sendiri di rumah, tetapi juga hidangan sampingan lain seperti timun yogurt dan keema daging.

 

RESIPI CARA BUAT ROTI NAAN CHEESE

BAHAN ROTI NAAN:

300gm tepung gandum – beli online di sini
1 ½ sudu kecil yis – beli online di sini
2 sudu besar gula – beli online di sini
Sedikit garam – beli online di sini
2 sudu besar yogurt (natural)*
1 sudu kecil baking powder beli online di sini
80-100 ml susu segar suam
3 sudu besar minyak jagung – beli online di sini
Cheese mozarella | diparut

TONTON Dapur Rasa Live: Asam Pedas Ikan Kembung 

TONTON Dapur Rasa Live: Daging Kerutuk

CARA-CARA:

1. Campurkan yis +1 sudu besar gula dari resepi di atas. Bakinya nanti masukkan dalam tepung dan sedikit saja air suam. Kacau biarkan selama 5 minit. *jika yis aktif. Campuran tersebut akan mengembang seperti dalam gambar.


2. Masukkan adunan tepung, lebihan gula, garam, yogurt, baking powder dan minyak jagung. Aduk hingga menjadi seperti serbuk roti.
3. Masukkan campuran yis tadi ke dalam adunan tepung. Aduk sebati, kemudian baru masukkan susu segar tadi sedikit demi sedikit sehingga adunan tak melekat di tangan. Uli sehingga adunan licin 10-15 minit.
4. Biarkan adunan naik sekali ganda. Tutup adunan dengan kain lembap selama 45 minit suhu agak suam-suam panas (seperti dalam ketuhar suhu 35c atau kawasan yang agak-agak panas untuk mempercepatkan proses kenaikan doh).

[Sertai Telegram Geng Rasa Share Resipi]


5. Adunan dah naik, bahagikan adunan seberat 80gm. Taburkan dengan sedikit tepung. Bulat-bulatkan seperti dalam gambar sehingga habis. Biarkan seketika dalam 10 minit tutup dengan kain.
6. Ambil sebiji guna roller (penggelek) kemudian leperkan doh tadi dan masukkan mozarella parut di tengah-tengah doh dan tutup semula (macam buat pau).

[KLIK DI SINI SERTAI PERADUAN MAGGI RASA]

IKLAN


7. Kemudian leperkan balik guna roller tadi secara perlahan-lahan supaya cheese tadi tak terkeluar.
8. Panaskan non stick pan, tak perlu letak minyak ye. Api jangan kuat, sederhana sahaja atau perlahan.


9. Letak roti tadi atas non stick pan. Tutup kejap dengan penutup. Balik-balikkan roti tadi. Bila ia menggelembung, leperkan ia.


10. Siap angkat, boleh dihidang dengan kari pekat atau keema daging, ayam tandoori dan timun yogurt.

** Jika yogurt takde tak mengapa, abaikan. Cuma nanti lebihkan cecair susu segar ye.
** susu segar tu jangan curah sampai habis, nanti terlembik pula. Masukkan sedikit demi sedikit. Adunan ni tak keras dan tak lembik, erti kata lain tak lekat di tangan.
** jika anda suka letak madu, siap masak layang-layangkan madu atas roti naan tadi.

 

RESIPI AYAM TANDOORI MAMAK HAJI

BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKAN:

IKLAN

6 atau 8 ketul ayam yang disingkirkan lemak-lemak yang berlebihan
½ cawan atau 125 gm yoghurt asli / Greek-Style (nestle cawan kecil)
2 sudu besar rempah tandoori
2 sudu besar pes halia bawang putih | dilulurkan kesemua ketulan ayam
2 sudu besar jus limau nipis.
1 sudu garam masala (saya tak letak sebab takde)
½ sudu kecil serbuk jintan putih – beli online di sini
2 sudu besar daun ketumbar segar | dicincang halus
2 sudu besar minyak masak (minyak ini bukan untuk apa, tak bagi melekat bila goreng dengan minyak sedikit)
½ sudu kecil serbuk pewarna oren merah (kalau tak ada, tambah serbuk kunyit sedikit tapi saya tak letak)
1 biji bawang labu bersaiz besar | dihiris bulat
Garam dan perasa makanan (aji) secukup rasa (tak mahu aji, guna gula sikit)

CARA-CARA:

1. PENYEDIAAN PES TANDOORI4 sudu besar air stok ayam atau air biasa dengan adun serbuk tandoori, garam masala, serbuk jintan putih, lada putih dan minyak. Masak di atas dapur dengan api kecil dan jadikan pes.
2. Masukkan yoghurt, daun ketumbar dan pes tandoori (telah sediakan) dan garam secukup rasa. Kalau nak warna tandoori ayam berwarna merah menyala, masukkan pewarna kalau suka. Gaul sebati adunan ini.
3. Ketulan ayam bahagian tebal daging, kelar sedikit dan tekan sedikit dan masukkan pes campuran garam + serbuk cili dan jus limau nipis. Ini untuk daging yang tebal cepat masak dan juga bahagian dalam daging itu berasa.
4. Masukkan semua ketulan ayam dalam pes tandoori yang telah sediakan. Pastikan ketulan ayam disalut dengan baik.
5. Peram selama lebih dari sejam atau yang terbaik semalaman dalam peti sejuk bahagian dingin.
6. Panaskan kuali leper tak melekat kalau ada. Kalau tak ada, kuali biasa pun boleh. Masukkan sedikit minyak masak dalam 1/4 bahagian ketulan ayam dan goreng dengan api dapur yang sederhana. Jangan hangus, kita cuma nak keluarkan air ayam yang berlebihan. Goreng dalam 50 peratus masak.
7. Sementara itu, panaskan ketuhar dalam suhu 180C bersama chargrill plate (plate bakar). Sapukan minyak selaput nipis di permukaan chargrill.
8. Susun hirisan bawang yang dipotong bulat di atas. Hirisan bawang ini bukan saja memberi haruman kepada ayam, tetapi ia menentukan pengudaraan baik di bawah ketulan ayam dengan permukaan plate chargrill itu. Kadangkala permukaan ketulan ayam akan berair sangat dan bila sejat isi ayam akan melekat. Kalau bakar ayam penuh buat begini.
9. Masa pembakaran awal adalah 30-40 minit, selepas itu terbalikkan ketulan ayam dengan sapukan pes yang berlebihan itu di permukaan ketulan ayam.
10. Bakar kembali dalam 40 minit lagi dan sapukan minyak sekali kala pada ketulan ayam supaya permukaannya tidak kering. Tunggu hingga ketulan daging ayam bertukar kepada warna keemasan, ambil seketul cuba potong dan pastikan ia masak dengan sempurna.

RESIPI TIMUN YOGURT

2 batang timun | diracik halus
2 cawan plain yogurt
Sedikit garam
Sedikit dry mint

CARA-CARA:

Campurkan kesemuanya dalam satu bekas.

 

IKLAN

RESIPI KEEMA DAGING

1/2 kg daging | dipotong kecil & dibersihkan
Sedikit halia – beli online di sini
3 biji bawang putih | dicincang halus – beli online di sini
2 biji bawang besar saiz sederhana | dicincang halus
2 sudu kecik serbuk ketumbar | ditumbuk
1 sudu kecil serbuk jintan putih – beli online di sini
2 sudu besar cili kisar
1 batang kayu manis – beli online di sini
3 biji bunga lawang – beli online di sini
3 biji bunga cengkih
3 biji buah pelaga
1@2 biji tomato | dipotong dadu
Kacang peas
Sedikit minyak (untuk menumis)
2 sudu yogurt plain
1 sudu besar garam masala

CARA-CARA:

1. Panaskan minyak. Masukkan bawang besar, bawang putih, dan halia. Biar ia naik bau dan masukkan cili kisar.
2. Masukkan rempah 4 beradik (kayu manis, lawang, cengkih,pelaga), kemudian masukkan rempah serbuk ketumbar dan jintan putih dan garam masala.
3. Kemudian masukkan daging dan sedikit air. Masak hingga empuk.
4. Masukkan sedikit air lagi. Jangan terlalu cair sangat ye sebab ia tak guna santan. Masukkan tomato, kacang peas, yogurt dan perasakan dengan garam.

Kredit resipi: Tahrunnisah Jali

Dapatkan lebih banyak resipi yang mudah, sedap dan cepat dimasak di laman web Rasa

Sedapnya  Tauhu Bergedil Ketam, Setiap Gigitan Terasa Isi Ketam!

Rupa Tak Cantik, Tapi Bila Makan Karipap Jerawat Ni Memang Tak Cukup Satu

Sedap & Mudah, Resipi Nasi Ayam Hainan Versi Abah Masak

 

Tonton lebih banyak video masakan mudah dan sedap di YouTube @Majalah Rasa Official