Pasta ada macam-macam. Salah satunya adalah bow tie. Rasanya pun sedap lagi-lagi kalau dimasak dengan cita rasa Melayu iaitu pedas. Tambahan seafood pula jadi pelengkap kepada rasa pedas itu tadi.

Kalau suka sayur, boleh tambah sayur kegemaran anda. Tapi yang sedap adalah lobak merah dan juga cendawan. Lada benggala pun sedap juga. Boleh cuba masak hujung minggu nanti.

BOW TIE PEDAS SEAFOOD

IKLAN

 

BAHAN-BAHAN
Semangkuk bow tie (rebus, tos dan ketepikan)
5 sudu besar minyak sapi
5 sudu besar minyak masak
2 biji bawang merah (cencang)
5 ulas bawang putih (cencang)
Sedikit udang
Sedikit sotong
Sedikit kepah
1 tin cendawan
Cili padi (giling)
Serbuk jintan manis
1 biji capsicum
3 sudu besar sos cili
1 sudu besar pes tomato
1 sudu kecil serbuk ketumbar
1 sudu besar mentega
Garam
Gula
2 sudu besar kicap
1 biji cili merah
2 sudu besar serbuk keju

CARA MEMBUAT
1. Panaskan minyak sapi dan minyak masak. Tumis bawang merah dan bawang putih.
2. Masukkan udang, sotong, kepah dan cendawan. Kacau rata.
3. Masukkan cili padi, serbuk jintan manis dan capsicum. Gaul rata.
4. Masukkan bow ties dan sedikit air rebusan tadi. Biarkan sekejap.
5. Masukkan pula sos cili dan pes tomato. Kacau.
6. Masukkan serbuk ketumbar, mentega, garam, gula dan kicap. Gaulkan.
7. Masukkan cili merah. Kacau seketika dan angkat.
8. Letakkan dalam pinggan. Taburkan serbuk keju. Hidangkan.

Selamat mencuba!

Korang nak beli BLENDER baru tak? Jom klik sini untuk tengok BLENDER BARU. Nanti boleh kisar bawang nak masak daging masak hitam dengan blender. Yeeha!

Nak dapatkan peralatan memasak yang baru? Semuanya menarik, jom klik link ni untuk cuci mata. Mana tahu ada yang berkenan kan? Klik sini (saya nak beli periuk baru la)

NAK RESIPI LAIN? Klik sini:
https://rasa.my/resipi-oreo-cheesecake-yang-mantap/
https://rasa.my/lelaki-ini-olah-roti-jadi-biskut-kering-bergula-kreatif-sungguh/
https://rasa.my/perghhh-mantap-sungguh-gulai-ikan-tenggiri-paling-power-ni/

Jom tengok video ni
https://www.youtube.com/watch?v=8z9E4CUDm5Q&list=PLeFxvDQwYge2Z4S3GiUhGD-X4hTKVMcL_&index=7