Tak tahu nak masak menu apa untuk juadah minum petang? Nah, RASA bawakan 10 resipi mudah minum petang untuk hidangan bersama sekeluarga.

Resipi yang terdiri daripada kuih muih sama ada kukus atau bergoreng, dan juga kek yang pastinya sangat sedap!

10 resipi mudah minum petang ini, yang dikongsikan Khairunnisa Mohammad, sesuai buat ibu-ibu yang mahukan hidangan yang simple, tetapi menarik dan juga sedap.

 

CHURROS

10 Resipi Mudah & Sedap Untuk Hidangan Minum Petang

BAHAN-BAHAN:

1+1/2 cawan tepung gandum – beli online di sini
1+1/2 cawan air
125g mentega – beli online di sini
3 biji telur
Secubit garam
Gula
Cinnamon powder (saya ganti dengan Milo)
Nutella/Chocolate spread (untuk dip)

CARA MENYEDIAKAN:

1. Panaskan air. Masukkan mentega dan garam. Kacau sebati. Masukkan tepung. Kacau sampai tepung tu masak, lepas tu tutup api.
2. Kacau-kacau lagi sampai suam sikit. Bila dah suam, masukkan telur satu-persatu sambil kacau. Pakai senduk kayu je ye.
3. Kacau sampai telur tu betul-betul rata/sebati dengan doh. Doh yang dah siap, masukkan dalam piping bag.
4. Panaskan minyak. Paip dan gunting ke dalam minyak panas. Goreng sampai kekuningan. Toskan.
5. Tabur gula+cinnamon powder. Siap untuk dimakan dengan Nutella/chocolate dipping.

 

APAM PISANG

10 Resipi Mudah & Sedap Untuk Hidangan Minum Petang

BAHAN-BAHAN:

1 biji telur
1/3 cawan brown sugar/gula putih – beli online di sini
Secubit garam
1 sudu kecil esen vanila
4 biji pisang (kalau saiz kecil, jadikan 6 biji)
1 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking soda
1 sudu kecil baking powder
½ cawan minyak masak – beli online di sini

CARA MENYEDIAKAN:

1. Pecahkan telur ke dalam mangkuk. Masukkan gula, garam dan esen vanila. Whisk sampai gula larut.
2. Kemudian lenyekkan pisang. Masukkan dalam adunan telur dan whisk sebati.
3. Kemudian ayak tepung gandum, baking soda dan baking powder ke dalam adunan tersebut. Whisk sebati.
4. Akhir sekali masukkan minyak. Whisk sebati sampai nampak pekat. Masukkan ke dalam acuan yang dah disapu minyak. Tuang sampai penuh acuan. Kukus selama 15 minit, api perlahan.

 

APAM GULA HANGUS

10 Resipi Mudah & Sedap Untuk Hidangan Minum Petang

BAHAN-BAHAN:

1 cawan gula
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum
2 sudu besar marjerin – beli online di sini
1 sudu kecil baking soda
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil esen vanila
3 sudu besar susu pekat manis – beli online di sini
4 biji telur

CARA MENYEDIAKAN:

1. Cairkan gula dalam kuali. Bila gula dah jadi perang, masukkan air panas. Kacau sebati kemudian masukkan marjerin.
2. Kacau sampai mendidih. Tutup api dan biar sejuk. Dalam bekas, pecahkan telur dan whisk.
3. Masukkan esen vanila dan susu pekat manis, whisk lagi. Masukkan tepung gandum, baking soda dan baking powder. Whisk sebati.
4. Tuang air gula yang dah sejuk dan whisk sebati. Jangan tuang masa panas. Perap selama 15-20 minit. Jangan tak perap.
5. Kukus selama 30 minit atau hingga masak. Boleh kukus dalam loyang atau acuan. Kalau guna acuan, dapat dalam 22 biji apam.
6. Penutup pengukus tu balut dengan kain. Kalau air menitik atas apam, nanti apam jadi bantat, tak mahu naik. Telur mesti guna yang segar juga. Kalau nak pakai mixer, silakan. Tapi jangan pakai pengisar. Takda mixer, whisk pakai tangan je.

 

KUIH PENERAM

IKLAN

10 Resipi Mudah & Sedap Untuk Hidangan Minum Petang

BAHAN-BAHAN:

250g tepung beras cap gajah 3
190g gula merah
80ml air
80ml santan pekat

[Jangan Terlepas Resipi Menarik Di Channel Rasa]

CARA MENYEDIAKAN:

1. Masak gula, santan dan air sehingga mendidih dan berbuih. Tutup api.
2. Tuang air gula ke dalam tepung beras semasa masih panas dan kacau dengan senduk kayu. Tuang sikit-sikit ye.
3. Mula-mula adunan memang ada nampak cair sikit. Teruskan kacau dalam 7 ke 10 minit hingga adunan jadi bertali. Bila kita angkat sudu tu, adunan lambat nak turun.
4. Perap adunan minimum 5-6 jam. Saya perap semalaman. Lepas perap, memang doh jadi keras sikit. Uli sekejap jadi lembut sampai boleh dicanai atau dibentuk.
5. Cara bentukkan: boleh canai dan tekap atau bulat-bulatkan sebesar guli, penyek di tapak tangan dan buat bulatkan di tengah dengan lidi (saya buat cara ni. Tekap dengan acuan tak jadi).
6. Goreng dalam minyak yang betul-betul panas. Tapi api jangan kuat sangat. Nanti rentung. Cuma minyak tu kena betul-betul panas. Bila kita letak doh dalam minyak, doh tu timbul terus dalam 5 saat gitu. Kalau tenggelam je, lambat naik, maksudnya minyak belum betul-betul panas.
7. Kalau bentukkan doh dengan cara penyekkan di tangan, kena goreng terus ye. Penyek, buat bulatan di tengah, terus masukkan dalam minyak. Kena cepat sikitlah. Tapi kalau perlahan pun takpa. Sekali goreng dapat 2-3 biji je.
8. Rajin balik-balikkan kuih supaya masak sekata. Agak-agak dah perang sikit, boleh angkat. Jangan biar sampai hitam legam. Nanti bila dah sejuk, keras macam batu.
9. Santan kalau tak nak letak pun takpa. Kebanyakan resepi tak letak pun. Ada juga yang kata kuih tak tahan lama kalau letak santan. Jadi ikutlah masing-masing ye.
10. Bagi yang guna gula apong, boleh tambahkan gula jadi 200g. Sebab kalau 190g, dia jadi kuih peneram versi kurang manis.
11. Bab suhu minyak tu memang cerewet sikit. Saya sendiri berapa kali buka dan tutup api. Nak cari kepanasan yang paling sesuai. Tak cukup panas, kuih tak jadi. Terlalu panas, kuih hangus. Tapi kalau kena suhunya, gerenti akan dapat kuih yang rangup di luar, lembut di dalam.

 

BUTTER CHEESE CAKE

10 Resipi Mudah & Sedap Untuk Hidangan Minum Petang

BAHAN-BAHAN:

5 biji telur Gred A
250g mentega
250g cream cheese
200g gula
210g tepung superfine (diayak dengan baking powder)
1 sudu kecil esen vanila
1+1/2 sudu kecil baking powder
80ml susu segar

CARA MENYEDIAKAN:

1. Mix gula, mentega dan cream cheese hingga putih/gebu. Masukkan telur satu-persatu dan mix sebati.
2. Masukkan esen vanila dan sambung mix. Masukkan tepung sedikit demi sedikit diselang-selikan dengan susu segar. Tuang adunan ke dalam loyang 8 inci.
3. Bakar pada suhu 160°C selama 1 jam atau sehingga masak. Api atas bawah. Bila dah masak, keluarkan loyang dari ketuhar dan hentakkan loyang. Potong masa kek dah sejuk.

NOTA:
*Nak kek tinggi, pakai loyang 7 inci.
*Cream cheese letak dalam 150g pun ok dah. Tapi kalau nak letak 250g, sedap lagi.
*Masa 1 jam tu cadangan saja. Kalau lepas 1 jam tak masak lagi, tambah je masa. Cucuk tengah kek tu. Kalau tiada adunan lekat, masak dah tu.
*Tiada tepung superfine, tepung gandum pun boleh. Tambah baking powder jugak. Tapi sedap lagi tepung superfine.

 

DONAT SATU CAWAN

10 Resipi Mudah & Sedap Untuk Hidangan Minum Petang

IKLAN

BAHAN-BAHAN:

1 cawan tepung gandum (saya pakai cawan metrik)
1 biji telur
1 sudu kecil yis (sudu KFC)
½ sudu kecil baking powder
1 sudu besar gula
¼ cawan air suam

[Sertai Telegram Geng Rasa Share Resipi]

CARA MENYEDIAKAN:

1. Campur semua bahan. Gaul dan uli sekejap.
2. Lepas tu masukkan ½ sudu besar marjerin. Kalau doh melekit, tambah dalam 2 sudu besar tepung. Sambung uli sampai doh licin.
3. Perap 1 jam. Lepas perap, bahagikan kepada 8-10 bahagian kecil. Bulatkan. Penyekkan. Lubangkan di tengah.
4. Perap lagi 30 minit. Lepastu goreng. Dah siap, boleh salut dengan gula atau susu.

 

PAU HOMEMADE

10 Resipi Mudah & Sedap Untuk Hidangan Minum Petang

BAHAN-BAHAN:

360g tepung pau
4g instant yeast
35g gula
35g minyak
200g susu segar suam/air suam

CARA MENYEDIAKAN:

1. Campur semua bahan ni dalam bekas. Gaul dan uli. Pastu perap 20 minit. Pastu canai rata. Lipatkan.
2. Ulang langkah ni beberapa kali. Pastu bentukkan jadi bentuk silinder memanjang. Potong sama besar kepada 16 bahagian. Canai rata setiap doh tu.
3. Bahagian tepi canai nipis lagi. Tebalkan yang tengah. Lepastu boleh masukkan inti suka hati anda.
4. Pastu bulatkan ikut korang macam mana. Saya tak reti buat bentuk pusing-pusing tu. Pastu perap 30 minit. Kukus 15 minit. Siap.

 

KEK MARJERIN

10 Resipi Mudah & Sedap Untuk Hidangan Minum Petang

BAHAN-BAHAN:

IKLAN

250g marjerin
200g gula halus
210g tepung naik sendiri
80ml susu segar/susu cair
5 biji telur gred C
1 sudu kecil esen vanila
Perisa pilihan masing-masing

CARA MENYEDIAKAN:

1. Mix marjerin, gula, dan esen vanila hingga kembang. Masukkan telur satu-persatu. Mix sebati.
2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil mix, diselang-selikan dengan susu. Bahagikan kepada perisa yang kita suka.
3. Tuang adunan dalam loyang 8 inci. Bakar pada suhu 170°C selama 50 minit atau sehingga masak. Api atas bawah.

 

CARROT CAKE

10 Resipi Mudah & Sedap Untuk Hidangan Minum Petang

BAHAN-BAHAN:

1 batang lobak merah saiz medium | disagat
3 biji telur gred A
150g gula kastor
150g tepung gandum
1 sudu kecil garam
125ml minyak
1 sudu besar sunquick/lemon juice
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil baking soda
250g cream cheese
Susu pekat manis secukupnya

CARA MENYEDIAKAN:

1. Mix telur dan gula hingga gebu/putih. Masukkan minyak dan sunquick kemudian mix sebati.
2. Ayak tepung gandum, garam, baking soda dan baking powder ke dalam bekas telur yang telah dipukul. Kacau rata menggunakan spatula sahaja.
3. Kemudian masukkan lobak merah dan kacau sebati. Tuang adunan ke dalam loyang 8x8x2.
4. Bakar pada suhu 170°C selama 1 jam. Api atas bawah. Bila kek dah masak, sejukkan dulu.
5. Mix cream cheese dengan susu pekat manis. Kemanisan ikut selera masing-masing. Boleh tambah jus lemon jugak kalau nak. Paip atau ratakan cream cheese atas kek.
6. Kek ni kalau makan macam tu saja pun sedap dah. Sebab keknya sangat gebu dan lembut. Tak perlu tambah cream cheese. Tapi kalau nak topping, boleh je tambah.

 

CUPCAKE TANPA TELUR

10 Resipi Mudah & Sedap Untuk Hidangan Minum Petang

BAHAN-BAHAN:

210g tepung gandum serbaguna
150g gula halus
1 sudu kecil serbuk penaik
Secubit garam
75ml minyak masak
250ml air suam
1 sudu kecil esen vanila
Perisa pilihan (optional)

CARA MENYEDIAKAN:

1. Panaskan ketuhar dengan suhu 180°C. Campurkan tepung gandum, gula, serbuk penaik dan garam ke dalam mangkuk. Kacau rata.
2. Campurkan air suam, esen vanila dan minyak di dalam cawan. Kacau sebati.
3. Tuang campuran tersebut ke dalam mangkuk. Kacau hingga sebati dan tidak berketul.
4. Tuang adunan ke dalam cup. Saiz medium akan dapat dalam 12 cup. Bakar selama 20 minit dengan suhu 180°C.
5. Saya letak sunquick sikit tadi nak bagi rasa dan warna oren sikit. Lepas tu masukkan chocolate chips. Anda boleh pilih nak masukkan perisa pandan atau apa-apa yang sesuai.

Kredit resipi: Khairunnisa Mohammad

Dapatkan lebih banyak resipi yang mudah, sedap dan cepat dimasak di laman web Rasa

Teringin Nak Makan Apam Berkuah, Boleh Cuba Resipi Ini

Cara Buat Sendiri Colek Ayam Mangga Ala Thai, Mudah & Sedap!

Resipi Cekodok Pisang Rangup Di luar Gebu Di Dalam

Tonton lebih banyak video masakan mudah dan sedap Dailymotion @Rasa dan YouTube @Majalah Rasa Official