Kek Coklat Moist @lembab, memamg sedap dinikmati bila masa pun. Rasa lemak manis kaya bercoklat rugi kalau tak cuba.

Bagi June Ahmad kek ini memang cukup disukai ahli keluarganya. Dia telah mencuba resipi ini dan memang ternyata mudah menjadi.

KEK COKLAT LEMBAB
Resepi asal dr (Munira Baharum)

Bahan A: 

⚘1 cwn serbuk koko (3/4 cwn pun ok)
⚘1 cwn susu cair
⚘3/4 cwn susu pekat
⚘3/4 cwn gula
⚘1 cwn minyak masak
*semua bahan di atas gaul sebati dan masak atas api perlahan…
*rehatkan kejap bila bahan sudah sebati…

Bahan B: 
⚘3/4 cwn tepung gandum
⚘1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
⚘1 sudu kecil (sudu kfc) baking powder
*semua bahan ini diayak…

Bahan C: 
⚘4 biji telur (blender jer)

IKLAN

CARA MEMASAK :
1. Satukan bahan B dan C ke dalam bahan A.
2. Secara berselang seli dan gaul dengan senduk.
3. Bila dah sebati, masukkan ke dalam dalam loyang yang disapu minyak.


4. Kukus dlm 30-45 minit(bergantung saiz loyang).

*nak test, cucuk dgn lidi, kalau tak melekat adunan kat lidi tuh kira kek dah masak ler…

⚘P/s : Loyang tu kena panaskan dulu sebelum masukkan adunan kek tadi….
⚘ : Nak senang lagi sebelum tuang adunan, lapik je loyang dgn aluminium foil, gerenti adunan tak melekat kat loyang bila dah masak.

Bahan Topping: 
⚘115 gm coklat masakan
⚘60 gm susu cair
⚘30 gm mentega

⚘Cairkan coklat masakan dgn cara double boiler.

CARA MEMASAK :

1. Masukkan susu cair, padamkan api.
2. Masukkan mentega kacau hingga sebati dalam coklat masakan tadi.

Resipi asal Munira Baharum
FB June Ahmad

ANDA MUNGKIN JUGA SUKA RESIPI INI :

Kek Mentega Mudah Buat

DAN JUGA VIDEO INI :