Penggemar Pie Tie di restoran makan tu dah boleh cuba resipi homemade ni! Lagi mudah kerja kalau beli acuannya, selain resipinya yang rangup kamu juga boleh berjimat buat stok daripada beli kan mahal. Buat untuk hidangan potluck, jamuan hari jadi atau sebagai hidangan minum petang nanti, selamat mencuba!

RESEPI PIE TEE TERLAJAK RANGUP

BAHAN UNTUK BAKUL PIE TIE:

  • Acuan pie tee
  • tepung beras 1 cawan
  • tepung gandum 2 sudu besar
  • tepung jagung 2 sudu besar
  • air kapur 1 sudu kecik
  • air 1 cawan
  • garam 1 sudu kecik

CARA MEMASAK:


1) Campurkan semua dan bancuh hingga sebati.

IKLAN


2) Panaskan minyak dan acuan (seperti dalam video) pastu celup acuan dalam bancuhan tepung.
3) Rendam sekejap dalam minyak panas tu, dah tengok ok sikit boleh lepaskan dari acuan.
4) Guna garfu pun boleh. Tapi jangan lama lama sangat. Kang nak keluarkan dari acuan susah dan nanti akan pecah kalau kita paksa keluar.

 

BAHAN INTI:

IKLAN
  • Carrot + timun + sengkuang
  • Bawang besar dan bawang putih yang dicincang
  • Boleh nak letak rencah ayam/ daging/ isi udang ikut suka. Wanie tak letak pun.

CARA MEMASAK:
1) Tumis bawang dan masukkan segala sayur dan gaul sekata. Jangan lama lama sangat nanti layu dan basah.
2) Masukkan dalam bakul pie tee, pastu leh letak pencicah atasnyer utk makan.

 

CILI PENCICAH:
1) buat kuah cili cuka boleh
2) buat kuah kacang boleh
Ikut selera masing masing.

IKLAN

Ok, selamat mencuba.

 

Kongsi resipi: Nurazwani Jaafar

 

CARA-CARA BUAT BAKUL PIE TIE:

Posted by Nurazwani Jaafar on Monday, 23 July 2018