Cendawan tiram adalah salah satu cendawan yang sedap dimasak pelbagai jenis hidangan. Ada yang suka goreng salut tepung dimakan pula dengan sambal kicap. Ada yang dimasak sup. Campur dengan bebola ikan. Sedap sungguh, kan?

Kali ini RASA ingin kongsikan resipi daripada seorang ahli group facebook RASA Share Resepi. Nampak sedap betul resipi cendawan tiram goreng cili padi yang dia buat ni. Simple jer.

CENDAWAN TIRAM GORENG CILI PADI

BAHAN TUMBUK
10 tangkai cili padi
2 inci kunyit hidup
Segenggam ikan bilis
5 ulas bawang merah kecil
2 ulas bawang putih

BAHAN LAIN
Minyak masak untuk menumis
1 tangkai serai (diketuk)
1 bekas cendawan tiram (cuci bersih dan toskan)
2 sudu kecil sos tiram

IKLAN

CARA MEMBUAT
1. Tumbuk kasar semua bahan tumbuk. Ketepikan.
2. Panaskan minyak masak. Masukkan bahan tumbuk tadi bersama serai. Tumis sampai garing.

Tumis sampai macam ni.

3. Masukkan cendawan tiram dan sos tiram.
4. Gaul rata sampai semua bahan tumisan menyelaputi cendawan.

TIP:
1. Jangan tambah air kerana cendawan akan mengeluarkan air. Biar agak kering. Sambal ini akan bertambah sedap kalau dimasak agak kering.
2. Selain itu, resipi ini juga sedap dimasak kalau menggunakan cendawan busut.

Selamat mencuba!

Kredit Resipi: SuiSan Aliezsha

Korang nak beli BLENDER baru tak? Jom klik sini untuk tengok BLENDER BARU. Nanti boleh kisar bawang dengan blender baru. Yeeha!

Nak dapatkan peralatan memasak yang baru? Semuanya menarik, jom klik link ni untuk cuci mata. Mana tahu ada yang berkenan kan? Klik sini (saya nak beli periuk baru la)

NAK RESIPI LAIN? Klik sini:
https://rasa.my/resipi-oreo-cheesecake-yang-mantap/
https://rasa.my/lelaki-ini-olah-roti-jadi-biskut-kering-bergula-kreatif-sungguh/
https://rasa.my/perghhh-mantap-sungguh-gulai-ikan-tenggiri-paling-power-ni/

Jom tengok video ni
https://www.youtube.com/watch?v=8z9E4CUDm5Q&list=PLeFxvDQwYge2Z4S3GiUhGD-X4hTKVMcL_&index=7