Bila masuk musim hujan ni, sedap kalau dapat makan makanan yang berkuah kan. Paling senang nak buat, soto bersama sambal kicap yang meletup!

Fuhh, memang terbaik rasanya makan soto panas-panas. Resipi yang dikongsi Afy AL Habibi ini, antara yang mudah dan sedap. Memang rugilah kalau tak cuba.

Resipi soto ini memang boleh makan berulang kali tau kalau dah siap di dapur tu.

 

SOTO & SAMBAL KICAP LETOPS

Resipi Soto Terbaik, Sedap & Boleh Makan Berulang Kali! 

BAHAN-BAHAN:

Minyak untuk menumis
3 sekawan
1 batang serai | diketuk – beli online di sini
½ biji bawang besar holland – beli online di sini
3 sudu rempah sup Baba’s
Air secukupnya
Beberapa ketul ayam (seeloknya campurkan bahagian ayam yang bertulang & isi dada)
1 kiub ayam Knorr
Garam secukup rasa
Bebola daging (optional)

BAHAN KISAR:

1 biji bawang merah saiz bola pingpong – beli online di sini
1 ulas bawang putih – beli online di sini
Sehiris halia

CARA MEMASAK:

1. Panaskan sedikit minyak. Masukkan 3 sekawan, serai yang diketuk dan bawang besar kuning. Kacau rata.
2. Diikuti bahan kisar. Kacau lagi.
3. Kemudian, masukkan 3 sudu rempah sup Baba’s. Tumis sehingga garing.

[Jangan Terlepas Resipi Menarik Di Channel Rasa]

IKLAN

Resipi Soto Terbaik, Sedap & Boleh Makan Berulang Kali! 
4. Masukkan secawan air terlebih dahulu. Kacau bahan tumis dan air menjadi sebati.
5. Kemudian, masukkan beberapa ketul ayam. Seeloknya campurkan bahagian ayam yang bertulang dan isi dada. Biarkan seketika.

[Sertai Telegram Geng Rasa Share Resipi]

Resipi Soto Terbaik, Sedap & Boleh Makan Berulang Kali! 
6. Barulah masukkan air sebanyak 1 jag besar. Selepas kuah sup mula mendidih, masukkan 1 kiub ayam Knorr dan garam secukup rasa. Guna api perlahan sahaja.

Resipi Soto Terbaik, Sedap & Boleh Makan Berulang Kali! 

Resipi Soto Terbaik, Sedap & Boleh Makan Berulang Kali! 
7. Nak masukkan bebola daging pun boleh. Tutup api selepas kuah mendidih beberapa kali. Siap untuk kuah soto yang super sedap!

Resipi Soto Terbaik, Sedap & Boleh Makan Berulang Kali! 
8. Keluarkan ayam. Tinggalkan bahagian ayam yang bertulang sahaja. (saya suka tapis kuah suah sup. Tak suka ada hirisan bawang semua).

Resipi Soto Terbaik, Sedap & Boleh Makan Berulang Kali! 
9. Ayam yang dikeluarkan tadi, bolehlah digoreng seketika. Carikkan.

 

IKLAN

BAHAN SAMBAL KICAP LETOPSS

2 genggam cili padi hijau dan merah
3 ulas bawang putih
½ genggam cili padi
Kicap lemak (saya guna jenama Jalen)
1 biji limau kasturi

Resipi Soto Terbaik, Sedap & Boleh Makan Berulang Kali! 

CARA MENYEDIAKAN:

1. Rahsia nak sambal sedap, goreng seketika bahan di atas. Tapi kena hati-hati. Meletup-letup cilinya. Jadi, masa goreng tu kena tutup kualinya.
2. Lepas goreng, cikgu tambah lagi 1/2 genggam cili padi. Masukkan kicap lemak Jalen + sedikit lemak Jalen pekat takat paras cili. Perahkan sebiji asam limau kasturi tanpa biji.

Resipi Soto Terbaik, Sedap & Boleh Makan Berulang Kali! 
3. Kemudian cikgu tambah secubit gula dan sedikit perasa. Kisar hingga lumat.

Resipi Soto Terbaik, Sedap & Boleh Makan Berulang Kali! 
4. Dah siap. Masa lepas kisar, memang sambal ni berbuih ye. Dah biar lama sikit, hilanglah buih kat sambal tu.

Resipi Soto Terbaik, Sedap & Boleh Makan Berulang Kali! 
5. Biasa soto memang sinonim makan dengan nasi impit kan? Sesiapa yang suka, rebuslah paket nasi impit seperti biasa. Lepas nasi impit masak, sejukkan. Baru potong 4.

IKLAN

Resipi Soto Terbaik, Sedap & Boleh Makan Berulang Kali! 
6. Saya suka sangat makan dengan bihun. Sedap sangat! 

Resipi Soto Terbaik, Sedap & Boleh Makan Berulang Kali! 
7. Kemudian, taburkan dengan bahan hiasan lain; isi ayam yang sudah dicarik, daun sup, tauge, kacang tanah goreng, bawang goreng, bebola daging dan asam limau kasturi.

Resipi Soto Terbaik, Sedap & Boleh Makan Berulang Kali! 
8. Haa jangan lupa begedil sekali. Suhun goreng pun jangan lupa tau. Yang paling penting, lengkapkan dengan sambal kicap letopsss!

Kredit resipi: Afy AL Habibi

Dapatkan lebih banyak resipi yang mudah, sedap dan cepat dimasak di laman web Rasa

Rupanya Ada 5 Jenis Sos Tiram Berbeza, Chef Amer Kongsi Petua Pilih Sos Yang Betul

Cara Buat Sotong Masak Kam Heong Mudah & Sedap!

Mudah Rupanya Nak Buat Kek Tapak Kuda Dengan Inti Nutella

 

Tonton lebih banyak video masakan mudah dan sedap Dailymotion @Rasa dan YouTube @Majalah Rasa Official