Mi kari, mi rebus mi jawa dan mi racun memang klasik dan menu 'legend' kesukaan ramai. Tambah pulak ada ramuan keledek makin sedap lah jadinya, ni untuk mi rebus and mi jawa aje.

Bahan ramuan tu boleh tambah ikut citarasa. jika anda penggemar makanan laut, boleh aje tambang udang atau kerang. Yang penting masa masak kena rasak , kata orang tu barulah secukup rasa.

1. MI KARI NYONYA


BAHAN-BAHAN :

  • Setengah ekor ayam (potong kecik²)
  • 5 biji bawang merah kecil (kisar)
  • 1 labu bawang besar (kisar)
  • 4 ulas bawang putih (kisar)
  • 1 inci halia (kisar)
  • 1 inci lengkuas (kisar)
  • 3 biji buah keras (kisar)
  • 1 batang kayu manis
  • 2 biji bunga lawang
  • 2 biji buah pelaga
  • 2 biji bunga cengkih
  • 2 sudu besar udang kering ( rendam seketika dan kisar )
  • 2 tangkai daun kari
  • 1 tangkai daun kesum
  • 1 batang bunga kantan (tak letak)
  • 2 batang serai (ketuk)
  • 8 sudu besar rempah kari daging
  • 2 sudu besar cili kering kisar (boleh tambah kalau nak lagi pedas)
  • 1 kiub pati ayam
  • 1 kiub pati ikan bilis
  • 2 keping asam keping
  • Santan secukupnya (saya guna 3 cawan santan)
  • Garam
  • Gula (pembuat resipi guna nisan)

CARA MEMASAK :
1. Kisar semua semua bahan-bahan kisar sehingga halus.
2. Panaskan minyak yang mencukupi, masukkan kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan bunga cengkih, tumis semua bahan kisar bawang merah, bawang besar, bawang putih, halia, lengkuas, buah keras, daun kari dan udang kering. Tumis sehinggga masak @ kekuningan.
3. Kemudian masukkan daun kesum, serai dan tumis sekejap. masukkan pula rempah kari yg telah dibancuh bersama cili kisar bersama sedikit air. Tumis rempah ni sampai betul2 garing dan naik minyak.
4. Kemudiann masukkan ayam yg telah dipotong kecil2. Tumis sehingga air ayam keluar.
5. Kemudian masukkan santan dan air. Agak-agak la ye nak kuah banyak mana.
6. Biarkan mendidih, masukkan kiub pati ayam, kiub pati ikan bilis, asam gelugur, garam dan nisan. Sesuaikan rasa ikut citarasa masing2.
7. Bila nampak kuah dah mula mendidih dan mula pekat boleh masukkan fishball, fishcakes dan tauhu pok. Kalau nak masukkan kerang pun boleh, ikut citarasa uolss.
8. Dah masak semua, boleh la rasa apa yg kurang dan tutup api.

BAHAN SAMBAL UDANG KERING :

  • 2 sudu besar udang kering| rendam sekejap dan kisar
  • 4 ulas bawang putih | kisar
  • 1 cawan cili kering | kisar
  • Garam
  • Gula (guna nisan warna sambal cantik)

CARA MEMASAK :
1. Panaskan minyak.
2. Tumis semua bahan blender sehingga benar² masak dan garing. Kemudian masukkan gula serta garam.
4. Tumis sambal smpi betul² naik minyak serta bertukar warna merah yang cantik.

BAHAN HIASAN/ LAIN MEE KARI

  • Sawi
  • Taugeh
  • Telur rebus
  • Bawang goreng
  • mee kuning
  • Cili besar
  • Limau kasturi

* celur mee, sawi dan taugeh seketika shja.

Kredit resepi di fb tetapi diolah oleh saya mengikut citarasa saya. Sy skip part ltk udang.

Kredit :tuan adriana arissa
fb : ANEKA Resepi Kompilasi

2. MI JAWA

BAHAN-BAHANNYA :

  • 400 gm keledek – direbus dan dikisar
  • 2 labu bawang besar*
  • 5 ulas bawang putih*
  • 2 btg serai yang gemok*
  • Sedikit halia*
  • Sedikit lengkuas* – xda so tak payah letak
  • 2 sudu besar udang kering*
  • (Semua bahan*dikisar)
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 2 sudu besar penuh serbuk kari daging
  • Air rebusan daging secukupnya
  • gula secukupnya

Bahan tabur atas mi :

  • 1 kg mi kuning – dicelur
  • 1/2 kg daging yg telah direbus dan dihiris
  • Fishcake – di celur dan dihiris nipis
  • Taugeh – takyah celur
  • Tauhu – digoreng dan dihiris nipis
  • Daun sup & daun bawang secukupnya
  • Bawang goreng
  • Cili hijau / cili merah – dihiris
  • Telur rebus
  • Sawi dicelur
  • Limau

CARA MEMASAK :
1. Panaskan minyak ke dalam periuk. Tumis semua bahan yang dikisar hingga wangi.
2. Masukkan cili kisar dan serbuk kari dan kacau hingga naik minyak.
3. Masukkan air rebusan daging sikit dan keledek yang dikisar. Keledek ni kan, cuba masuk separuh dulu, kacau dan tengok kepekatannya, ubahsuai ikut kesukaan. Nak cair tambah air atau stok daging, nak pekat tambah keledek kisar. Reneh seketika.
4. Masukkan garam dan gula secukupnya.
5. Dayah bubuh pati ayam satu kiub. Siap.

Mi Jawa ni boleh lah dikatakan rasanya hampir menyamai mi kari tapi 'mild'rasa karinya dan sama juga rasa dengan mi rebus utara, mi jawa ni unik skit rasa dia. Sedap, tak muak, anak anak pun suka makan.

Kredit :hidayah syibly

3.MI REBUS JOHOR


BAHAN-BAHAN :

  • 2 kilo mi kuning, dicelur
  • 1/2 kilo daging, dihiris halus ataupun tetel
  • 4 biji keledek, direbus dan dikisar
  • 1 cawan tauchu, dicuci dan dikisar
  • 3 ulas bawang putih, dikisar
  • 3 biji bawang merah, dikisar
  • 1 inci halia, dikisar
  • 1/2 cawan udang kering, dikisar
  • 3 batang serai, dititik
  • 1 inci lengkuas, dititik
  • 5 sudu makan rempah kari daging
  • garam, gula dan serbuk perasa secukupnya
  • minyak untuk menumis

Bahan Taburan Tepung Udang Kering:

  • 1/2 cawan udang kering, dikisar
  • 80gm tepung gandum
  • ¼ sudu teh serbuk kunyit
  • garam
  • air secukupnya
  • minyak untuk menggoreng

Bahan Hiasan:

  • tahu yang digoreng, dipotong kecil
  • daun sup, dimayang
  • bawang goreng
  • telur rebus, dibelah dua
  • ada hijau, dipotong bulat
  • taugeh, dicelur
  • limau kasturi, dibelah dua

CARA NEMASAK :

Cara-cara untuk Tepung Udang Kering:
1.Campurkan kesemua bahan-bahan dan gaul rata. Cara menggoreng ada teknik sikit. Bancuhan tepung direnjis pada minyak dan goreng adunan sehingga garing. Angkat dan toskan.
2.Minyak kena banyak untuk menggoreng tepung ini.

Cara-cara untuk Kuah
1. Panaskan minyak dalam periuk.
2. Masukkan serai dan lengkuas yang telah dititik.
3.Kemudian tumis bawang putih, bawang merah, halia dan udang kering yang telah dikisar hingga naik bau.
4.Masukkan rampah kari kacau rata,
5. kemudian masukkan tauchu dan keledek yang telah dikisar bersama dengan daging. (selalu tauchu dan keledek yang dikisar kita letakkan air untuk senang dikisar) jadi tak payah tambah air takut kuahnya tak pekat.
6. Masukkan garam, gula dan serbuk perasa.

Cara untuk menghidang:
Hidangkan mee yang telah dicelur bersama taugeh. Tuangkan kuahnya dan kemudian hiaskan dengan tauhu goreng, daun sup, bawang goreng, telur rebus, lada hijau, limau kasturi dan tak lupa juga taburan tepung udang kering.

Kredit : ibu resepi resepi

MI RACUN BATU PAHAT


Di Batu Pahat menmang terkenal dengan Mi Racun

BAHAN-BAHAN :

  • 400gm daging atau tulang gear box
  • 6 biji bawang merah – dikisar/ditumbuk
  • 6 biji bawang putih – dikisar/ditumbuk
  • 1 senduk cili sos
  • 1 senduk tomato sos
  • 2 susu cili boh – yang tak tahan pedas boleh kurangkan/tahan pedas boleh tambahkan
  • 3 tangkai sawi
  • 3 helai daun kobis
  • 4 biji tomato
  • 6 biji telur
  • 1 kg mi kuning

CARA MEMASAK:
1. Daging dipotong kecil-kecil dan direbus.
2. Telur digoreng dadar dan dihancurkan.
3. Tumis bawang kecil, bawang putih dan cili boh hingga garing.
4.Kemudian masukkan tomato sos dan cili sos. Tambah air secukupnya.
5.Bila sudah mendidih masukan telur dadar yang dihancurkan tadi dan masukkan sawi dan kobis yang telah dihiris.
6. Taburkan garam secukupnya dan masukkan tomato yang telang dipotong.
7. Akhir sekali, celur@rebus mee kuning dan hidangkan bersama kuah mee racun.

*Bagi pengemar gearbox, daging itu boleh ditukar dengan gearbox.

Kredit : pbj