Siapa orang Jawa mesti tau apa nama masakan ni masakan mak memang champion lah.Masak ni boleh guna apa saja jenis ikan tapi yang lebih sedap kalau guna ikan keli.Kombinasi yang sangat padu. Biasanya kalau pergi kenduri kahwin orang Jawa, memang mereka jamu lauk ini.Memang sedap giler. Jom cuba buat ikut resipi ni.

IKAN SIAKAP MASAK PECAL

Bahan-bahan:

Ikan siakap – dibakar terlebih dahulu. kalau nak goreng pun boleh. Saya goreng je, sebab malas bakar.
(saya tukar ikan siakap sebab tak makan ikan keli
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih-BELI ONLINE DI SINI
8 tangkai cili padi -BELI ONLINE DI SINI
5 atau 6 biji cekur – cekur saya guna saiznya agak kecil
sedikit kunyit hidup -BELI ONLINE DI SINI
santan
4-5 helai daun limau purut
10 helai daun cekur – dihiris halus
garam dan gula secukup rasa

Cara memasak :

IKLAN

1.Ketepikan dahulu ikan siakap yang telah dibakar/digoreng tadi.
2.Tumbuk halus bawang merah, bawang putih, cili padi, cekur dan kunyit hidup.
3.Didihkan sedikit air dalam periuk, dan masukkan bahan yang ditumbuk. Rebus sehingga naik bau.
4.Bila dah agak mendidih, masukkan santan dan daun limau purut.
5.Kemudian masukkan ikan siakap tadi.
6.Akhir sekali masukkan hirisan daun cekur dan perasakan dengan garam dan sedikit gula.

Selamat mencuba.

IKLAN

Kredit : Norsaadah Salim
#mahn

INGIN MEMBELI KUALI NON STICK, BOLEH BELI DI SINI.

IKLAN

Resipi Ikan Percik Yang Sedap & Paling Mudah Nak Buat

Resipi Miang Pla Pao & Sos Hijau Thai. Serius Memang Sedap!

Cara Buat Bancuhan Ikan Celup Tepung Rangup Tanpa Guna Air Kapur