Sedapnya Roti Nan ni. Selama ni ingatkan susah nak buat Roti Nan sedap macam dekat kedai tu. Rupanya mudah je. Kalau makan panas-panas memang terbaik. Jika anda dan keluarga sukakan hidangan ini, bolehlah cuba buat sendiri secara homemade guna resipi perkongsian saudari Wanda Jasmi. Dijamin enak, mudah dibuat dan boleh makan puas-puas. Selamat mencuba!

 

RESIPI ROTI NAN HOMEMADE SEDAP & MUDAH

BAHAN A:
1 cawan air suam
1 paket yis beli online disini
3 sudu makan susu pekat manis beli online disini
2 sudu makan gula

BAHAN B:
3 cawan tepung gandum beli online disini
2 sudu makan marjerin (dicairkan) beli online disini
1 sudu teh garam

CARA MEMASAK:
1. Rendam bahan A hingga kembang. Susu pekat manis tidak letak pun tak apa, boleh ganti dengan gandakan gula sahaja.
2. Bila sudah kembang, campurkan bersama bahan B.
3. Gaul sebati dan uli selama 30 minit sehingga doh betul-betul gebu.
4. Rehatkan doh selama 1 jam atau sehingga kembang 2 kali ganda.


5. Bila doh sudah kembang, tumbuk doh perlahan-perlahan supaya angin dalam doh keluar. Uli selama 5 minit.
6. Bulatkan mengikut saiz roti yang kita nak dan biarkan mengembang seketika. Lepas tu canaikan.

IKLAN


7. Bakar roti tanpa minyak atas dapur. Siap dihidang bersama kuah kari.

Kredit resipi & foto: Wanda Jasmi

IKLAN

 

Dapatkan lebih banyak resipi yang mudah, sedap & cepat masak di laman web RASA:

Buat Sendiri Kacang Goreng Bawang Putih. Sedap & Rangup Berlemak

Resipi Ayam Masak Mamak. Sedap, Dijamin Menjilat Jari

Resipi Kerabu Telur Masin Mudah & Sedap. 10 Minit Je Dah Siap.

IKLAN

Adunan Tepung Pisang Goreng Sedap, Rangup & Tak Serap Minyak

Tonton lebih banyak video masakan mudah & sedap di Youtube @Majalah Rasa Official