Dapur, merupakan ruangan yang sentiasa digunakan dan paling penting dalam sesebuah rumah.

Dan apabila memasak, pastinya mak-mak di dapur perlu menggunakan barangan atau peralatan yang boleh memudahkan kerja.

Ini antara 20 barangan perlu ada bagi membantu menyenangkan wanita di dapur.

1. BOTOL PERASA DENGAN SUDU (CONDIMENT BOTTLE WITH SPOON)

Walaupun nampak kecil tapi fungsinya sangat membantu pada waktu kelam-kabut memasak di dapur. – beli online di sini

2. X-SHAPED MOP 

Bila memasak, pastilah lantai dapur melekit dan berkecah kan. Jom gunakan mop yang sangat fleksibel ini. Tak kira ruang sempit atau tersorok, semuanya boleh masuk. beli online di sini

3. MULTIPURPOSE SILICON WASH GLOVE 

Walaupun sibuk di dapur, penjagaan tangan juga perlu dijaga. Bagi mereka yang ada masalah sensitif dengan sabun, bolehlah menggunakan sarung tangan ini. – beli online di sini

4. 12-IN-1 FOOD CHOPPER 

Wah, ini memang sangat membantu! Semua jenis bentuk potongan ada. Tak perlu nak beli banyak jenis, hanya tukar mata sahaja. – beli online di sini

5. ASING TELUR (SEPARATE EGGS EASILY)

Paling leceh bila nak kena asingkan putih dan kuning telur. Anda boleh gunakan alat ini yang sangat membantu untuk kerja pengasingan. Dan kuning telur pun tak mudah pecah. – beli online di sini

6. SHRIMPS DEVEINER 

Apabila nak masak lauk udang, pastinya yang paling tak suka nak buat ialah keluarkan saluran hitam yang halus di belakang badan udang. Nah, alat ini sangat berguna ye puan-puan. Nak tarik tanpa putus pun senang. – beli online di sini

7. BUTTER SPREADER STICK 

Tak nak bagi tangan apabila menggunakan mentega untuk sapu pada roti? Anda boleh gunakan alat ini. Boleh dianggap seperti batang lipstick di dapur. Oh ya, alat ini pun kecil dan mudah disimpan dalam peti sejuk. – beli online di sini

8. WASHABLE TOWEL PAPER 

Tak perlu lagi nak bazirkan beli banyak tisu dan membazir begitu saja. Tisu ini sangat berguna untuk membersihkan kotoran cairan yang susah nak dibersihkan. – beli online di sini

IKLAN

 

9. ELECTRONIC WEIGHING SPOON

Nah, lepas ni pastinya resipi kek atau kuih-muih menjadi. Apa taknya, dengan sudu sukatan elektronik ni, pasti anda tak salah menyukat bahan lagi. – beli online di sini

 

10. FOOD OIL ABSORBING PAPER 

Lauk dah siap tapi alahai, kesan minyak banyak sangat di permukaan. Jangan risau, anda boleh gunakan kertas menyerap minyak makanan ini. Memang ada beza dan boleh makan tanpa was-was. – beli online di sini

 

11. MULTI-LAYER ROTATING KITCHEN RACK

Peralatan memasak seperti periuk, kuali mesti banyak di dapur tapi ruang penyimpanan pula tak membantu. Anda boleh gunakan rak multi-fungsi ini. – beli online di sini

 

12. DEFROST TRAY

Terlupa nak alihkan lauk basah dari tempat sejuk beku? Tambah pula nak kena siapkan masakan dengan cepat. Tak apa, anda boleh gunakan dulang nyah beku ini. Sekejap saja lauk basah yang beku tadi dah mencair. Jimat masa nak menunggu lama-lama. – beli online di sini

 

IKLAN

13. SAUCE PUMP

Bagi nak mengelakkan sos dituang terlalu banyak, bolehlah gunakan pam sos ini. Kalau ada anak-anak, lagi selamat tanpa perlu risau sos melimpah keluar. – beli online di sini

 

14. MULTI-FUNCTION FOOD TONGS

Elakkan tangan anda melecur apabila perlu mengambil atau mengalihkan makanan di dalam periuk mahupun kuali. – beli online di sini

 

15. EXPANDED KITCHEN ORGANISER 

Jimatkan ruang penyimpanan dalam kabinet dapur. Malah pemandangan pun nampak kemas dan teratur  kan. – beli online di sini

 

16. 2-in-1 EGG SLICER 

Nak bagi telur yang dihiris atau dipotong nampak cantik dan sekata? Jom gunakan alat comel ini. Memang puas hati tengok bentuk hirisan yang sama saiz. – beli online di sini

 

IKLAN

17. LID & LADLE HOLDER 

Jangan biarkan ruang tepi dapur memasak nampak semak dengan sudip, senduk diletak begitu saja. Gunakan alat pemegang ini bagi mengelakkan ia kotor. – beli online di sini

 

18. CABLE ORGANIZER 

Pasti tak senang kan mata melihat wayar-wayar berselirat di dapur. Wayar periuk nasi, air fryer, microwave, peti sejuk dan lain-lain lagi pasti boleh membahayakan nyawa. Jadi, gunakan alat kemasan kabel ini. – beli online di sini

 

19. OIL FILTER LADLE SPOON

Nah, tak perlu risau lagi kalau nak ceduk sup tanpa minyak. – beli online di sini

 

20. FOLDABLE ANTI-OIL SPASH BOARD 

Bila memasak sambal, pasti lepas tu nak kena lap bahagian dinding yang terkena percikan sambal. Selepas ini tak perlu lagi nak lap kerana anda boleh gunakan penghadang aluminium ini. – beli online di sini

 

21. MULTIFUNCTIONAL RICE FILTER SPOON

Lepas ni, bila basuh beras tu, anda tak perlu risau jika butiran beras jatuh. Anda boleh gunakan senduk ini dengan senang hati. – beli online di sini

Dapatkan lebih banyak resipi yang mudah, sedap dan cepat dimasak di laman web Rasa

Sedapnya Lauk Ikan Masin Tumis Berempah! Makin Bertambah Makan Nasi

Kuih Belimbing Buat Untuk Minum Petang, Rangup &Lembut

Cara Masak Gulai Ayam & Sambal Belacan Ala Nasi Kak Wok

Tonton lebih banyak video masakan mudah dan sedap di YouTube @Majalah Rasa Official