Nasi lemak bila dimakan dengan sambal memang sedap. Dapat pula nasi yang lemak mewangi rasanya. Hah nak buat yang rasa sebegitu boleh ikut resipi ini. Menurut pemilik resipi, cara masak nasi lemak ini dipelajari dari ayahnya sebab dia berniaga di kantin sekolah. Tambahnya nasi lemak ayah paling sedap kata cikgu-cikgu di situ situ, wangi sekata.

Cara Buat Nasi Lemak Wangi

Bahan-bahan:

3 cupak beras
Halia tumbuk
5 helai daun pandan-gunting pendek-pendek
1 kotan santan
Garam
3 sudu besar minyak masak

 

Cara memasak:

1.Ini cara saya sukat beras.Air akan ikut paras beras. Macam masak nasi putih.

2.Beras saya paras ni.

IKLAN

3.Kemudian letak beras yang dah basuh tadi dalam bekas lain atau tapis,periuk nasi tadi isi air untuk masak nasi.Air ni pun ikut paras beras tadi.

4.Masukkan santan satu kotak. Pakai kotak yang kecil sahaja pun dah terasa lemak-lemak.

5.Jangan bazirkan santan yang dalam kotak,masukkan sedikit air dalam periuk tadi,goncang-goncang tuang balik air lebihan dalam kotak tu.

6.Masukkan halia.

IKLAN

7.Masukkan daun pandan.

8.Masukkan garam.

9.Masukkan minyak masak.Minyak masak ni supaya nasi lemak yang dah masak tu nanti cantik sebiji sebiji, tidaklah lembik.

10.Beginilah rupanya nanti.Dah siap terus letak dekat tempat masak nasi.Terus tekan macam biasa masak nasi.
***beras jangan masuk dulu.
*** function buat begini,bila dah menggelegak air santan + daun pandan ni,maka wangilah nasi lemak tu nanti.
Sila tengok selalu periuk nasi bila dah tekan.Jangan sampai air santan menggelegak terlalu lama sebab nanti santan akan pecah tak cantik nasi tu nanti.

IKLAN

11.Bila menggelegak,boleh masukkan beras yang ditapis tadi.

12.Masukkan semua beras. Kemudian dalam 5 minit / 6minit sekali sila kacau atau godak-godak supaya semua nasi sekata dengan santan.

13.Siap dah nasi lemak pandan wangi.

Kredit: Amylia Nasir

Masak Bubur Jagung Paling Ringkas Tapi Sedap, Guna Jagung Tongkol Je

Resepi Kuey Teow Sup Chinese Style. Sedap & Masak Pun Mudah

Portuegues Egg Tart Ni Makan Semasa Panas, Memang Layan