Tidak dinafikan, sejak pandemik Covid-19 melanda tahun lalu, banyak memberi kesan kepada rakyat Malaysia. Bukan itu saja, peniaga-peniaga kecil turut mendapat tempias yang sangat besar.
Banyak perniagaan yang terpaksa ditutup apabila tidak lagi mampu untuk menanggung kerugian. Terbaharu yang terpaksa mengikut langkah penutupan ialah Rasa Food Arena Suria Kuala Lumpur (KLCC) yang bermula hari ini, 1 September.
Menerusi gambar dikongsi warganet yang viral dalam laman sosial, pengumuman itu dibuat Rasa Food Arena menerusi notis kecil yang diletakkan di pintu masuk premis makanan itu.
“Dengan dukacitanya, kami mengumumkan penutupan kekal Rasa Food Arena Suria KLCC bermula 1 September 2021. Terima kasih untuk pengalaman selama 22 tahun, ia adalah keseronokan terindah untuk melayani anda,” kata notis itu.
Medan selera Rasa Food Arena ini sudah beroperasi selama 22 tahun kepada rakyat Malaysia sejak ia mula dibuka kepada umum pada Mei 1998.
Maka tiada lagilah kenangan makanan-makanan popular seperti nasi padang, mi wantan, nasi ayam di medan selera Rasa Food Arena yang terletak di aras empat pusat beli-belah KLCC ini.
https://www.instagram.com/p/CTOmL7TvBB5/?utm_source=ig_web_copy_link
Berkeluasan 16,000 kaki persegi, Rasa Food Arena Suria KLCC ini pernah diubahsuai pada 2007, memang menjadi tempat tumpuan bagi rakyat Malaysia untuk melepaskan rasa penat sambil makan selepas membeli-belah.
Kredit gambar: Thanaselan Rajendran, Amir Bear, Instagram RASA Food Arena KLCC
Download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Kekal Cergas Sepanjang Hari, Sari Pati Ayam BRAND’S® Kini Ada Formulasi Baharu
Hasil penemuan satu kajian dalam talian1 baru-baru ini mendapati bahawa 7 daripada 10 rakyat Malaysia memerlukan pemangkin untuk mengembalikan kecergasan mereka. Di samping rakyat Malaysia menempuh kehidupan harian dalam dunia yang bergerak pantas, mereka sering mengejar masa untuk menunaikan tuntutan kerja dan komitmen peribadi. Tinjauan yang sama juga mendapati bahawa 31% daripada responden menghadapi cabaran untuk mencapai keseimbangan bagi memenuhi matlamat kerjaya dan peribadi kerana terlalu fokus pada tarikh tamat kerja dan pelbagai tugasan untuk diselesaikan setiap hari, manakala 22% daripada mereka adalah ibu bapa bekerja dengan jadual kerja yang padat tetapi terus sibuk menguruskan anak-anak mereka selepas waktu kerja.
Sari Pati Ayam BRAND’S® merupakan jenama pati ayam pilihan nombor satu yang digunakan untuk meningkatkan kecergasan, berasaskan Nielsen’s Retail Audit2. Kini, lebih ramai rakyat Malaysia boleh menikmati khasiat kebaikan dan rasa yang ditambah baik dengan formulasi baharu Sari Pati Ayam BRAND’S® yang meningkatkan kecergasan sambil menghadapi hiruk-pikuk kehidupan dunia. Formulasi baharu Sari Pati Ayam BRAND’S® mengekalkan manfaat-manfaat yang sedia ada boleh meningkatkan metabolisme sambil mengurangkan keletihan dan menambah aliran oksigen kepada otak untuk meningkatkan daya tumpuan mereka.3
Formulasi Baharu dengan Rasa Lebih Enak Diminum berserta Khasiat Kebaikan yang Sama
Formulasi baharu Sari Pati Ayam BRAND’S® kini disediakan dengan rasa yang lebih enak untuk diminum berserta khasiat kebaikan sama yang dijanjikan oleh jenama BRAND’S®. Berasaskan ujian rasa yang dikendalikan oleh Home Tester Club4, 92% bersetuju BRAND’S® Sari Pati Ayam baharu mempunyai rasa
yang lebih halus, dan 96% bersetuju BRAND’S® Sari Pati Ayam sesuai diambil untuk mereka yang ingin kekal produktif di sepanjang hari.
“Di BRAND’S, kami memahami desakan gaya hidup pantas rakyat Malaysia di mana kita sentiasa bergerak untuk mengimbangi tuntutan kerja, komitmen peribadi dan pelbagai tanggungjawab lain. Dengan formulasi baharu ini, kami yakin bahawa lebih ramai rakyat Malaysia akan mendapat manfaat daripadanya dengan rasa yang lebih enak diminum ini. Sari Pati Ayam BRAND’S® dengan formulasi baharu akan meningkatkan kecergasan setiap hari untuk memenuhi tuntutan gaya hidup mereka yang sibuk,” kata Wong Wee Leong, Pengurus Besar, Suntory Beverage and Food Malaysia.
Wong menambah, “Sebab itulah kami melantik Dr Shazril Shaharuddin, yang lebih mesra dikenali sebagai Dr Say, dan juga Chan Fong, sebagai duta-duta Sari Pati Ayam BRAND’S® di majlis pelancaran ini. Mereka berdua merasai kelebihan Sari Pati Ayam BRAND’S® dapat membantu mereka sentiasa bergerak aktif setiap hari. Dr Say, seorang bapa yang sibuk dan juga pempengaruh media sosial, dan Chan Fong, seorang penyampai radio dan usahawan yang berjaya, menggunakan produk sari pati ayam kami untuk memastikan mereka kekal cergas untuk mengharungi kesibukan mereka memenuhi jadual yang padat.”
Jaminan Kualiti Unggul
Apa yang membezakan Sari Pati Ayam BRAND’S® ialah proses pengeluaran hak miliknya, yang menjamin produk bermutu tinggi bagi rakyat Malaysia yang mahu meningkatkan tenaga untuk menempuh kehidupan harian. Sari pati ayam baharu ini diperbuat daripada ekstrak semula jadi sepenuhnya yang terdiri daripada ayam premium bermutu tinggi yang diproses secara bersih di bawah suhu tinggi dan tekanan yang dipantau rapi, sambil mengekalkan pelbagai nutrien semula jadinya. Setiap kelompok produk perlu menjalani lebih daripada 200 pemeriksaan kualiti yang ketat. Tambahan lagi, Sari Pati Ayam BRAND’S® juga menerima sijil Halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), untuk memenuhi keperluan pemakanan penduduk yang pelbagai.
Dengan pelancaran formulasi baharu ini, rakyat Malaysia kini boleh memanfaatkan khasiat kebaikan Sari Pati Ayam BRAND’S® untuk menghilangkan keletihan, meningkatkan tenaga dan fokus untuk menyahut cabaran harian masing-masing. Sama ada hari kerja yang mencabar atau jadual peribadi yang padat, Sari Pati Ayam BRAND’S® adalah teman terbaik untuk membantu sesiapa sahaja untuk terus fokus dari segi mental dan memberikan yang terbaik untuk kekal bertenaga dalam kehidupan mereka.
Anda kini boleh membeli Sari Pati Ayam BRAND’S® dengan formulasi terbaharu daripada gedung runcit dan kedai farmasi utama dan juga di dalam talian menerusi Shopee dan Lazada.
Harold’s Bread Rasmikan Pembukaan Kedai Pertama Di Lembah Klang
Harold’s Bread baru sahaja melancarkan 23 buah kedai di Lembah Klang dengan pembukaan perasmian pertama pada awal pagi ini, bertempat di Mydin USJ, Subang Jaya.
Kedai bakery yang unik dengan sentuhan Asia, Harold’s Bread adalah kedai yang pertama di Lembah Klang menawarkan anda hidangan patisserie dan sandwich Perancis, roti lembut jepun, Swiss roll dan kopi yang di ‘brewed’ segar dari Itali dan tidak dilupakan minuman kegemaran tempatan White Coffee.
Harold’s Bread membuka kedai yang pertama di lembah klang dan sekarang terdapat 12 kedai Harold’s Bread di Mydin dengan pembukaan kedai terbaru di MYDIN USJ, Subang Jaya. Secara ringkasnya di Malaysia, Harold’s Bread sudah terdapat 23 kedai di seluruh negara dan 10 lagi akan dijadualkan dibuka pada 2018. Pembukaan outlet di Kuantan pada bulan Mei tahun ini dan Harold’s Bread juga akan mempunyai rangkaian kedai di semua negeri Semenanjung kecuali di Perlis.
Apa yang menjadikan Harold’s Bread berbeza dengan patisseries lain adalah, bermula ketika seorang tukang roti dari Eropah berjumpa dengan usahawan dari Asia dan berkongsi pengtehuannya tentang cara penghasilan roti yang bagus. Seorang bangsawan yang tegas dalam membuat roti, Harold mengembara ke seluruh dunia untuk menyebarkan hasratnya untuk membuat roti yang bagus. Harold percaya bahawa roti yang hebat mesti dibangkitkan oleh deria rasa dari penbuatan pertama ke gigitan terakhir yang diterjemahkan melalui dalam setiap persembahan dalam penyediaan roti yang berkualiti tinggi.
Semua roti, pastri, kek dan croissant Harold’s dibakar segar setiap hari, mendapat pensijilan Halal dan menggunakan bahan berkualiti terbaik. Kesegaran dan komitmen yang diberikan oleh Harold’s Bread membolehkan anda jatuh cinta pada gigitan pertama dan menjadi perbualan untuk seisi rumah hari ini.
Syarikat Barangan Pengguna Terkemuka Lancar Inisiatif #Kitabersama Bantu Rakyat Terjejas Sumber Pendapatan
Dalam situasi pandemik COVID-19 yang masih lagi berleluasa di Malaysia dan serata dunia, semakin ramai rakyat yang terkesan dalam meneruskan kehidupan harian. Ada yang kehilangan ahli keluarga, ada yang kehilangan sumber pendapatan dan mata pencarian.
Dengan niat untuk membantu secara berpanjangan, initiatif #KitaBersama hari ini dilancarkan sebagai pemangkin untuk menggalakkan syarikat-syarikat barangan pengguna bekerjasama dalam membuat kebajikan.
Initiatif ini merupakan gabungan antara syarikat Baba Products (M) Sdn. Bhd, Mamee Double Decker (M) Sdn. Bhd, Sime Darby Oils dan Kumpulan Syarikat Etika bersama dengan Food Aid Foundation (FAF), sebuah Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO).
Sebagai permulaan, syarikat-syarikat tersebut telah pun berjaya membuat penghantaran pertama produk-produk BABA’S, MAMEE, ALIF dan SUSU GOODDAY berjumlah melebihi RM90,000, pagi ini. FAF akan segera mengedarkan makanan dan minuman yang diterima kepada mereka yang memerlukan, terutamanya penduduk di dalam kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) sekitar Lembah Klang.
Pengurus Komunikasi dan Pemasaran Pengguna Baba Products (M) Sdn. Bhd, Farhan Hafetz berkata bahawa initiatif #KitaBersama dimulakan dengan niat untuk menggalakkan syarikat-syarikat barangan pengguna untuk menghulurkan bantuan.
“Kebanyakan syarikat sudahpun membuat aktiviti amal secara bersendirian, tetapi lebih baik jika dibuat bersama-sama. Apabila kita semua bekerjasama, lebih ramai yang dapat dibantu secara berterusan”
Penolong Pengarah Hal Ehwal Islam dan Pengurusan Kerajaan Mamee Double Decker (M) Sdn. Bhd., Ahmad Syukry Ibrahim mengalu-alukan inisiatif sebegini dan menyatakan bahawa gabungan bersama ini merupakan susulan dari program Mamee Prihatin yang ditubuhkan sejak tahun 2011.
Manakala Pengurus Kanan Bahagian Jualan Pengguna Sime Darby Oils, Mohamad Rahimi Abdullah pula berkata,
“Sime Darby Oils berbesar hati untuk menyertai initiatif ini yang menggalakkan kerjasama ke arah kebaikan. Kami berharap ia dapat menjadi inspirasi kepada syarikat-syarikat lain untuk turut serta menghulurkan bantuan terutamanya dalam keadaan sekarang”
Kumpulan Syarikat Etika Malaysia, Singapura, dan Brunei yang diwakili oleh Ketua Pegawai Eksekutif; Khalid Alvi berkata inisiatif ini meluaskan lagi peluang kepada syarikat untuk membantu lebih ramai rakyat yang terjejas.
“Sejak bermulanya pandemik, Etika Cares, sebuah program bantuan jangka panjang oleh Etika telahpun melancarkan beberapa kempen untuk membantu komuniti yang terkesan. Menyertai initiatif berkumpulan sebegini adalah salah satu cara untuk kami meluaskan lagi peluang membuat kebajikan”.
Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pertama diperkenalkan pada bulan Mac 2020, FAF telah mengedarkan lebih daripada 2 juta kg makanan kepada yang memerlukan. Walau bagaimanapun, sejak PKP 3.0, peningkatan permintaan naik secara mendadak, khususnya dari komuniti B40.
“Kami tidak mampu untuk memenuhi keperluan masyarakat sepenuhnya. Oleh itu kami mengalukan-alukan sumbangan terutama daripada syarikat pengeluar makanan agar kami dapat meningkatkan jumlah bantuan”, kata Rick Chee, pengasas FoodAidFoundation.org.
Situasi pandemik yang berpanjangan ini tentu sekali membuatkan rakyat berada dalam keadaan yang sangat sukar. Oleh itu menerusi inisiatif #Kitabersama, sumbangan yang diterima tentunya sedikit sebanyak membantu melegakan beban rakyat.
Hulurkan tangan, bantulah insan-insan yang memerlukan. Bagi meluaskan lagi bantuan, gabungan ini juga menjemput serta membuka peluang kepada semua syarikat pengeluar makanan dan minuman di Malaysia untuk bersama-sama menjayakan initiatif #KitaBersama. Maklumat lanjut boleh diperolehi dengan menghubungi farhan@babas.com.my.