Selalu tengok resipi roti jala untuk makan seisi keluarga. Kita yang bujang ni terpinga-pinga tidak pasti sukatan kalau cuma nak makan seorang diri. Maklumlah, nama pun bujang lagi.

Nah, kali ini RASA kongsikan resipi roti jala khas untuk orang bujang. Boleh buat 10 keping je roti jala dan semangkuk kecil kaya pandan. Sesuailah sangat untuk geng belum kahwin. Tak membazir buat banyak-banyak kan?

ROTI JALA & KAYA PANDAN

Resipi Nak Buat Roti Jala 10 Keping Jer, Sesuai Untuk Orang Bujang

BAHAN-BAHAN ROTI JALA
1 cawan tepung gandum
1 cawan air
1 biji telur ayam
1 sudu kecil garam
Secubit serbuk kunyit (untuk warna)

CARA MEMBUAT ROTI JALA
1. Masukkan semua bahan ke dalam bekas dan kacau sebati. Kalau ada mesin pengisar, boleh kisar juga.
2. Tapiskan adunan menggunakan penapis supaya tidak berketul.
3. Pastikan adunan tidak terlalu cair atau tidak terlalu pekat. Adun sehingga boleh lepas acuan roti jala.
4. Panaskan kuali leper. Sapukan sedikit minyak masak ataupun marjerin.
5. Gunakan alatan mengirai roti jala, kirai adunan atas kuali yang tidak melekat. Masak hingga garing di bawahnya. Tidak perlu terbalikkan.
5. Apabila roti jala sudah masak, angkat dan letak di atas pinggan.
6. Kemudian lipat atau gulung roti jala tu.
7. Dah siap!

Tip: Air boleh diganti dengan susu segar atau santan. Telur ayam fungsinya untuk tambah kelembutan roti jala. Kalau tidak letak telur ayam pun roti jala tetap jadi.

IKLAN

KAYA PANDAN

BAHAN-BAHAN KAYA PANDAN

3 helai daun pandan
1 sudu kecil tepung jagung
1/2 cawan gula
1 biji telur
1 kotak santan kecil
Garam secukup rasa

CARA MEMBUAT KAYA PANDAN
1. Potong kecil daun pandan. Kemudian kisar, tapis dan ambil patinya.
2. Campur semua bahan dalam periuk dan kacau sebati.
3. Letak atas dapur dan panaskan dengan api sederhana.
4. Kacau sentiasa sehingga likat.
5. Siap!

Tip: Selain makan dengan kaya pandan, roti jala juga sedap dimakan dengan kari ayam.

IKLAN

Resipi Nak Buat Roti Jala 10 Keping Jer, Sesuai Untuk Orang Bujang

KREDIT: Instagram Dapur Syira Lokman

ENTRI MENARIK SETERUSNYA UNTUK ANDA!

SAMBAL TANPA BELACAN
https://www.rasa.my/sambal-tanpa-belacan-tetap-sedap-dinikmati-orang-ada-resdung-pun-boleh-makan/

IKLAN

KARIPAP REMPAH GILING FREE UNTUK IBU HAMIL
https://www.rasa.my/bos-sendiri-turun-padang-pemilik-karipap-rempah-giling-buktikan-jual-rm2-50-sebiji-tetap-diserbu-pembeli/

OKU INI JUMPA APA DALAM SEMAK?
https://www.rasa.my/oku-bersihkan-semak-jumpa-buah-letup-rupa-rupanya-banyak-khasiat-buah-ini/

ASBAB PKP, IBU ANAK 5 NI JADI BAKER
https://www.rasa.my/pkp-punya-pasal-ibu-anak-5-ini-jadi-baker-selepas-setahun-belajar-buat-roti-secara-pjj/

RESIPI IKAN SIAKAP SOS THAI SENANG NAK BUAT
https://www.rasa.my/ikan-siakap-sos-thai-paling-senang-nak-buat-tapi-power-makan-dengan-nasi-panas-perghhhh/

CAFE DIMSUM @ PARIT SULONG, BATU PAHAT, JOHOR
https://www.rasa.my/cafe-dimsum-tawar-dimsum-halal-di-parit-sulong-kekal-konsep-tempat-lepak-santai-seisi-keluarga/