Wow…tengok je dah nampak sedap aiskrim buah homemade ni. Penuh dengan buah-buahan segar! Jika anak-anak suka makan aiskrim, anda boleh cuba resipi perkongsian Puan Haslina Hamid ni. Tanpa pewarna tambahan dan boleh kawal jumlah gula. Bestnya…Makan satu pasti tak cukup. Kalau beli, pastinya paling murah pun sebatang tu dalam RM2. Buat sendiri lebih jimat. Jom cuba!

 

AISKRIM MIX FRUIT JELLY

 

BAHAN-BAHAN:

IKLAN
  • 1 kotak serbuk jelly – masak ikut arahan dan sukatan air pada kotak
  • 1 senduk gula – jika perlu atau nak lebih manis.
  • Kiwi – potong kecil
  • Strawberi – potong kecil
  • Tembikai – potong kecil
  • Mangga – potong kecil
  • Buah naga – potong kecil
  • Anggur – potong kecil

 

CARA MEMASAK:

1. Masukkan serbuk jelly @ agar-agar ke dalam periuk dan masukkan sukatan air mengikut arahan pada kotak. Kacau hingga adunan tidak berketul.

2. Bila adunan mendidih, rasa. Jika kurang manis, tambahkan gula ikut citarasa. Masak hingga larut kemudian sejukkan adunan agar-agar.

3. Masukkan potongan buah-buahan ke dalam plastik aiskrim dengan secukupnya.

4. Tuang bancuhan agar-agar tadi dan ikat plastik aiskrim.

5. Bekukan di dalam peti sejukbeku dan boleh dinikmati pada bila-bila masa.

 

INFO CHEF: Jika buat untuk makan sendiri, sekotak jelly sudah memadai. Untuk buah-buahan pula, boleh guna aneka buah yang menjadi kegemaran.

 

Kredit resipi & foto: Haslina Hamid