Anak-anak suka sangat beli jajan tak berkhasiat asal pergi kedai automatik dah ada dekat kaunter bayaran. Bagi ibu bapa yang mementingkan kesihatan untk anak-anak, bahkan untuk diri sendiri juga, apa kata cuba jajan homemade ni hanya menggunakan laksa untuk digantikan dengan jajan yang tak berkhasiat tu…

Anak-anak penggemar Twisties?, tak perlu risau lagi hanya dengan 1 bungkus laksa boleh dapat 2 balang, puas anak dan ayah makan sambil tengok tv..

 

Buat Jajan Pakai Mi Laksa. Sedap, Mudah Dan Jimat!

Bahan-bahan:

  • Laksa beras yang telah dikeringkan.
    Boleh beli laksa kat kedai, buat sendiri kemudian keringkan laksa tu, jemur sampai kering.
    Atau.
  • Beli laksa segera kat kedai. Boleh terus goreng.
    Goreng sampai garing.

Tips mengoreng.

  • Guna api sederhana.
  • Goreng macam kita goreng ikan bilis, dah tak ada letup kecil dan minyak cam senyap dalam kuali tu tanda dah masak.
  • Dah masak, ikut kreativiti masing-masing. Ada orang suka makan kosong macam tu saja. Rasa lemak lemak gitu. No sugar added. Kami kurangkan gula semaksima mungkin.
  • Yang kosong macam ni pun jadi gula juga bila makan. Buat Jajan Pakai Mi Laksa. Sedap, Mudah Dan Jimat!

Kongsi resipi: Rosidah Yusoff

 

IKLAN

Twisties Homemade

Buat Jajan Pakai Mi Laksa. Sedap, Mudah Dan Jimat!

BAHAN-BAHAN:
  • 1 paket laksa kering
  • 2 sb rempah kari daging/ayam*
  • 2 ketul kiub pati ayam maggie*
  • 1 cawan nestum original*
  • 1 sb gula*
CARA-CARA:
1)Laksa kering dipatah2kan dahulu…tidak perlu dibasuh yer..
2)Panaskan minyak dan goreng macam goreng keropok ikan….pastikan minyak betul2 panas yer..nanti tak kembang pulak laksanya…
3)Bila laksa dah kembang angkat dan ketepikan..
4)Blend kering bahan bertanda * sehingga hancur sebati
5)Gaulkan bersama keropok laksa yg digoreng tadi…

Buat Jajan Pakai Mi Laksa. Sedap, Mudah Dan Jimat!

Keringkan laksa.

 

Buat Jajan Pakai Mi Laksa. Sedap, Mudah Dan Jimat!

Patahkan laksa kecil2 dan sedia untuk digoreng.

IKLAN

 

Buat Jajan Pakai Mi Laksa. Sedap, Mudah Dan Jimat!

Laksa digoreng dalam minyak yg panas sehingga jadi macam keropok
macam dalam gambar ni.

Buat Jajan Pakai Mi Laksa. Sedap, Mudah Dan Jimat!

Gunakan 3 bahan ni je yg siap ada kat rumah… (terpulang kalau nak guna perasa)

IKLAN

 

Buat Jajan Pakai Mi Laksa. Sedap, Mudah Dan Jimat!

Campuran rempah,nestum n kiub pati ayam yg telah dikisar..gaulkan dengan laksa yg siap digoreng tadi..
Buat Jajan Pakai Mi Laksa. Sedap, Mudah Dan Jimat!
***Untuk memudahkan proses menggaul boleh masukkan dalam plastik atau balang dan goncangkan sebati…
Kongsi resipi: syakitchen.blogspot
CUBA JUGA RESIPI SNEK MUDAH INI:

Cara-Cara Buat Popcorn Macam Jual Dekat Panggung Wayang Secara Homemade. Mudah Je!

11 Idea Makanan Yang Boleh Dihasilkan Guna Nasi Sejuk.

Resipi Maruku Paling Cepat Nak Buat! 30 Minit Dah Boleh Setel.