Ada sesetengah makanan tu mungkin dianggap busuk oleh orang lain. Menusuk hidung dan dianggap kurang menyenangkan. Tetapi eh! Jangan terkejut yang dianggap busuk tu lah yang dianggap bau yang menarik selera oleh masyarakat negara lain

Benarlah kata orang benar lain orang lain seleranya, begitu juga lain negara berbeza citarasa masyarakat tempatannya. Jika kita mengangap bau makanan itu tidak menyenangkan tetapi bagi masyarakat lain ia menjadi sajian dan aromanya boleh membuatkan mereka terliur.

Contohnya di negara kita sendiri durian, budu, dan pekasam mungkin menyebabkan masyarakat luar negara terutamanya barat tak tahan dengan baunya yang dianggap busuk. Tetapi bagi kita sedap aje bau dan rasanya. Jom tengok apa makanan berbau ‘busuk’ yang ada kat dunia ini.

1. TAUHU BERBAU (STINKY TOFU)

Foto : commons.wikimedia.org

Sepadan dengan namanya ‘stinky’ sajian ini adalah tahu yang sangat berbau busuk. Tetapi inilah hidangan yang sangat terkenal dijual di gerai dan pasar malam di negara China. Ia adalah tauhu segar yang mengandungi air garam, susu yang ditapai, daging dan sayuran. Air garam yang dituangkan menyebabkan ia menjadi berbau. Eh ! jangan hairan sebab makin kuat bau ia makin disukai oleh masyarakat di China.

2. SUSTROMMING

Foto : yourlivingcity.com

Melihat rupanya sahaja sudah menghilangkan selera kita, tetapi ikan hering yang diawetkan ini adalah makanan kegemaran rakyat Sweeden utara. Mereka membuat penapaian pada ikan herring selama beberapa bulan. Ia biasanya ditinkan, dan apabila dibuka baunya seperti aroma telur busuk, cuka dan mentega tengik. Namun makanan ini sangat disukai sehinggakan ada muzium yang dibina khusus untuk sajian sustromming ini.

3. KIMCHI

Foto : splendidtable.org

Rakyat Korea amat menyukai makanan yang satu ini. Tidak lengkap sajian Korea tanpa Kimchi. Tetapi dek popularnya k-pop dan k-drama ia makin digemari di rantau Asia termasuklah negara kita. Kimchi adalah kubis yang melalui proses penapaian dan diperap dengan rencah. Baunya agak menyengat juga.

4. HAKARL

Foto : johnhendersontravel.com

Daging ikan jerung yang ditapai ini adalah sajian lazat kesukaan masyarakat Iceland. Disebabkan sungguh sukar mendapati ikan ini maka ia diawetkan. Baunya memang ‘hancing; buat kita yang tak biasa dengannya. Iya, bau hancing tu datangnya dari air kencing ikan jerung yang menyalutinya hinggakan ia menimbulkan bau yang tidak menyenangkan.

5. KEJU EPOISSES DE BOURGOGNE

Foto : twitter.com

Inilah antara keju yang memiliki aroma yang busuk bagi setengah orang. Malah ia boleh membuatkan orang lain rasa mual dan pening kepala. Dek kerana baunya ini ia telah dilarang dari dibawa ke dalam pengangkuktan awam di Perancis. Keju ini mendapat gelaran Raja Keju.

6. RAKFISK

Foto : en.wikipedia.org

Tengok dari rupanya macam roti gulung atau sandwic. Nampak macam sedap tetapi sangat berbau. Rafisk adalah hidangan kegemaran warga Norwegia. Dibuat daripada ikan segara yang ditapai selama dua hingga tiga bulan. Malah semasa proses penapaian , ikan akan mengeluarkan cairan bau busuk.

7. TELUR MILENIUM (CENTURY EGG)

Foto : folklorechina.com

Telur ini pelik rupanya. Jika anda ingin cuba menikmatinya bersiap sedialah dengan baunya. Century egg adalah telur ayam, itik atau telur burung puyuh yang diawetkan. Telur ini dilumur dengan air teh, tanah liat, kapur , abu dan garam (menyamai telur masin). Kemudian telur ini akan disimpan selama tiga tahun. Hasilnya adalah telur berwarna kehijauan dan hitam yang boleh membuatkan kita merasa loya.

8. NATTO

Foto : toyokeizai.net

Natto adalah sajian Jepun yang berupa kacang soya yang ditapai dan keadaanya berlendir. Ia biasa dimakan untuk sarapan atau diletak atas nasi, sushi atau ditambah ke dalam semangkuk mi. Sedikit sos berasaskan kicap dan ‘mustard’ China dimasukkan sebelum kacang soya dicampurkan dan dikacau yang menyebabkan buih timbul jadi berlendir dan ‘bertali’.

9. HONGEO HOE (IKAN PARI KOREA BUSUK)

Foto : en.wikipedia.org

Hongeo hoe atau disebut juga hongeo sashimi adalah ikan pari yang dah busuk di mana air kencingnya tersimpan di dalam isi ikan dan berubah menjadi ammonia. Sungguh bau ammonia yang tajam dan busuk tu. Walau pun penggemar makanan ini berbangga dengan keunikan rasanya tetapi mereka tetap juga menutupi dengan kimchi, perut khinzir masin dan makkeolli iaitu sejenis arak beras Korea.