Banyakkan sayur-sayuran dalam sajian, ajak anak-anak makan sayur jugak. Pemakanan sihat ni ditinggal jangan. Bagi mereka yang tengah berdiet tu, usahlah asyik makan salad aje. Apa kata cuba makan sayur cara lauk tradisional pulak.

Nak masuk lauk sayur ni modal pun sedikit aje, dan yang pasti tak menggemukkan. Resipi ni mudah aje, tapi masih ada yang belum pernah buat, terutama anak remaja. 

LABU MASAK LEMAK PUTIH UDANG KERING

BAHAN-BAHAN :

  • ½ biji labu /buangkan kulit dan potong lebar
  • 500 ml santan cair
  • 100 ml santan pekat
  • 1 helai daun kunyit /dicarik dan simpul
  • Garam secukup rasa

Bahan ditumbuk :

  • 1 biji bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 10 gm udang kering

CARA MEMASAK :
1. Masukkan labu, bahan-bahan yang ditumbuk dan santan cair ke dalam periuk.
2. Masak dengan api yang sederhana.
3 .Apabila mula mendidih, masukkan daun kunyit dan santan pekat. Perasakan dengan garam.
4. Renehkan lagi hingga labu empuk
5. Kacau sekali sekala supaya santan tidak pecah minyak.
6. Padamkan api dapur dan sedia untuk dihidangkan.

Saiz hidangan : 8 orang
Masa memasak : 15 minit
Cara memasak : Didih dan reneh
Jenis masakan : Lauk utama
Keistimewaan : Kuah labu dan udang memberi rasa lemak manis

INFO CHEF : Jika mahu pedas sedikit, boleh masukkan 4- 5 biji cili padi ditumbuk pecah, dan dimasukkan sama dengan bahan yang ditumbuk lain.

TEMPOYAK PUCUK UBI

BAHAN-BAHAN :

  • 5-6 ikat pucuk ubi/ (direbus dengan air mendidih dan letakkan sedikit garam dan minyak masak)
  • 500 gm tempoyak /lagi banyak lagi sedap
  • 500 gm udang hidup yang kecil pun boleh
  • 500 ml santan pekat
  • 5 helai daun kunyit/dihiris halus
  • 8 batang serai /dihiris halus
  • 20 ulas bawang merah /dikisar
  • 5 sm kunyit hidup/dikisar
  • 25 biji cili padi /ikut kepedasan disukai/dikisar
  • Garam secukup rasa
  • Gula secukup rasa

CARA MEMASAK:
1. Pucuk ubi yang direbus dan ditoskan dan perahkan airnya kemudian dipotong halus.
2. Masukkan kesemua bahan pucuk ubi, daun kunyit, serai, udang, bahan-bahan kisar, tempoyak dan santan di dalam kuali yang sudah dinyalakan api.
3. Balik-balikkan dan masak hingga sebati dan memekat dengan api yang sederhana.
4. Perisakan dengan garam dan gula secukup rasa. Kacau untuk mengelakkan santan pecah.
5. Masak hingga sedikit pekat dan bolehlah dipadamkan api.

Saiz hidangan : 10 orang
Masa memasak : 15 minit
Cara memasak : Rebus dan reneh
Jenis masakan : Lauk sampingan
Keistimewaan : Pucuk ubi dan tempoyak memang terbaik rasanya

INFO CHEF :Sajian kalori rendah yang mudah dan ringkas disediakan

RENDANG PUCUK UBI MAK LONG

BAHAN-BAHAN :

  • 2 ikat pucuk ubi | pilih yang muda , basuh dan toskan
  • 2 kilo santan
  • Segenggam ikan bilis
  • Segenggam cili api
  • 3 inci kunyit
  • 5 ulas bawang merah |dihiris nipis
  • 5 batang serai | dititik
  • Garam
  • Asam keping

CARA MEMASAK:
1. Kisar cili api, kunyit hidup dan ikan bilis.
2. Panaskan kuali. Masukkan santan, serai, asam keping dan bahan yang dah dikisar. Masak sehingga naik minyak.
3. Masukkan pucuk ubi, terus masak , masukkan garam. Teruskan masak.
4. Bila agak kering santannya, kecil kan api.Teruskan memasak dan selalu dikacau sehingga kering.
5. Angkat dan sedia dihidangkan

INFO : Terpulang kepada anda, sekiranya suka makan yang garing boleh masak sehingga garing.

Saiz hidangan: 10 orang.
Waktu memasak 40 minit.
Cara Memasak : Reneh
Keistimewaan: Enak dan berlemak

4. MASAK LODEH

BAHAN A – KISAR

  • 5 biji bawang merah
  • 3 biji bawang putih
  • 1 inci lengkuas
  • 10 biji cili api hijau
  • 2 biji cili merah
  • 3 sudu besar udang kering

BAHAN B

  • 250 gm udang basah

BAHAN C

  • 2 keping tauhu basah
  • 2 paket tempe |potong gaul garam dan goreng
  • 1 paket tauhu kering |rendam hingga kembang
  • ½ biji sengkuang |dipotong
  • 15 batang kacang panjang |dipotong
  • 1 batang lobak merah |dipotong
  • 300gm kubis |dipotong
  • 1 kilo santan
  • Garam
  • Minyak untuk menumis

CARA MEMASAK:
1. Panaskan minyak dalam kuali. Masak bahan A yang sudah dikisar.
2. Tumis hingga agak garing, masukkan udang hidup yang sudah dibersihkan. Masak sekejap
3. Kemudian masukkan santan. Kemudian masukkan tauhu kering yang sudah kembang, masak seketika.
4. Masukkan sayur sayur sudah di potong. Bila sudah mendidih, masukkan tauhu dan tempe yang sudah digoreng.
5. Masak sehingga mendidih, tutup api dan boleh dihidang dengan lontong dan sambal sotong.

Saiz hidangan: 8 orang.
Waktu memasak 40 minit.
Cara Memasak : Tumis dan reneh
Keistimewaan: Enak dan berlemak