Bekas isteri polis Puan Hajah Zainab berkongsi resipi yang disimpannya selama 33 tahun selama dia berjiran dengan orang Kelantan. Masakan ikan percik ini memang popular disajikan lebih-lebih lagi ketika bulan puasa. Resipi lama jadi igauan selamat mencuba!

Resipi ni saya simpan dah hampir 33 tahun yang lalu ..semasa saya menjadi isteri Polis berjiran dengan orang Kelantan ..Masa tu dok suka sangat ..Hari-hari buat ..tapi dulu saya suka pakai ikan sungai .(ikan Talapia)- Puan Hajah Zainab

 

RESIPI IKAN PERCIK KELANTAN

IKLAN

BAHAN-BAHAN:

  • 5 ekor ikan kembung(bersihkan,kelar dan bakar)
  • Kalau pakai ikan Sungai ( ikan Talapia lagi sedap , itupun klu yg mkn ikan sungai lah kan .)
  • *10 tangkai cili kering rendam bagi lembut
  • *1 biji bwng besar
  • *1 inci halia
  • *sedikit belacan (tak yah letak pun tak apa )
  • 1/2 inchi kunyit hidup @ serbok kunyit pun boleh
  • 2 batang serai ( titikan saja )
  • Santan dr sebiji kelapa
  • 2 keping asam keping
  • Garam n perasa
  • 1@2 sudu gula Pasir
  • Sedikit tepong beras untuk memekat kan kuah

CARA-CARA:

IKLAN
  1. Kisar bahan bertanda *
  2. Masukkan santan dalam periuk
  3. Masukkan bahan kisar tadi
  4. Masukkan serai dan asam keping
  5. Masukkan garam, perasa dan gula
  6. Didihkan atas dapur hingga pekat masukan sediki tepung beras yang dibancuh dengan air terlebih dahulu untuk memekatkan lagi kuah tersebut
  7. Bila siap, curahkan atas ikan yg dah siap bakar. Kemudian nak bakar semula pun boleh, ikutlah cara masing masing .
  8. Masukan dalam periuk tu sekali pun boleh supaya ikan tu mesra bersama kuah .
  9. Kuah kalau nak bagi kering lagi pun boleh.

Kongsi resipi: Hajah Zainab

IKLAN

 

Posted by Resepi Makanan Sedap on Wednesday, 18 April 2018