Ada sesetengah orang masih tak tahu apa tu daun salam selalu sebut ‘Bay Leaf’ rupanya daun yang sama jer sebenarnya.  Daun ni banyak tumbuh di pekarangan rumah kampung mahu pun dikebun. Kegunaannya sudah dikenali dari zaman dulu lagi sebagai ramuan masakan khas serata asia. Selain dijadikan penyedap dalam masakan kerana aromanya, manfaat daun salam bagi kesihatan juga sudah banyak dibuktikan melalui penyelidikan.

Luar Biasa! Selain Aroma & Penyedap Masakan Daun Salam Banyak Khasiat Tau!

Daun salam juga berkhasiat untuk menurunkan tekanan darah tinggi, kolesterol, mengubati diare, mengatasi maag, diabetes, dan membantu menurunkan berat badan. Jadi, sudah terbukti dan teruji khasiat daun salam tidak terbatas penggunaannya bukan hanya dalam masakan saja.

Daun Salam Penyedap Masakan

Aroma daun salam sangat khas. Penambahan daun salam dalam masakan dapat memberikan rasa meruntun kalbu. Daun salam masih boleh digunakan meskipun telah layu atau bahkan kering. Aromanya tetap sedap.

IKLAN

Luar Biasa! Selain Aroma & Penyedap Masakan Daun Salam Banyak Khasiat Tau!

GULAI NANGKA DAUN SALAM

BAHAN-BAHANNYA :
1 kg nangka muda, didadu sederhana besar
500 g daging batang pinang, hiris nipis, cuci dan toskan
3 batang serai, dititik
4 helai daun salam yang telah dikeringkan
1 liter santan cair
300 ml pati santan
2 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
1 biji bawang besar*
10 biji bawang merah*
4 ulas bawang putih*
1/2 inci halia*
1/2 inci lengkuas*
4 biji buah keras*
1 inci kunyit hidup*
5 biji cili merah*
1/2 camca teh lada hitam*
1/2 inci belacan*
1 1/2 camca besar ketumbar biji*
1/2 camca teh jintan kasar*
1/2 camca teh jintan halus*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :

IKLAN
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis serai dan bahan kisar halus hingga harum dan terbit minyak. Masukkan daging, kacau dan biar daging kecut. Masukkan nangka muda tadi, gaul rata dan tuang santan cair. Biar mendidih.
  2. Masukkan daun salam dan terus memasak hingga nangka 3/4 lembut. Masukkan asam gelugor, tuang pati santan. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula sebagai pemangkin (sesapa nak guna serbuk perasa pun ok).
  3. Masak dengan api sederhana hingga mendidih, kacau sekali sekala hingga nangka empuk. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidang kan panas bersama nasi hangat, sambal belacan dan ikan goreng/ikan masin…..hmmmmm…

Ok atas permintaan, mat pun memasak lah satu resipi yang rasanya dah letak juga dulu kat sini, cuma versi yang ini mat letak”daun salam”, ianya begitu sinonim dengan orang2 Indonesia, sebab mereka menggunakannya begitu meluas dalam masakan, terutama masakan “Guddeg”. Dulu ada orang kata daun salam = bay leaf, tapi tak sama langsung, mungkin dari segi rasa tu ada sikit2 kesamaan, boleh juga lah dikatakan ianya bay leaf versi asia. Untuk kali ni mat campur kan daging sebagai perencah….psttt…daun kering dalam gulai tu, daun salam yeaa..bukan daun kering yang jatuh dibawa angin…hehehe..

Kongsi resipi: tiffinbiru / Dapur tanpa sempadan

 

IKLAN

Penggunaan daun salam ini juga sesuai untuk pelbagai jenis masakan masak lemak seperti di link ini… Jom cuba!

10 Resipi Masak Lemak Paling Ringkas & Sedap Yang Geng Mak-Mak Boleh Siapkan Kurang Dari 30 Minit.