Cili kering ni ada dua jenis. Yang licin dan keriting berkedut. Kalau nak tahu yang licin tu lagi ekstra pedas. Apa pun jenis cili kering yang anda pilih, biji cili tu elok diasingkan.

Kalau tak dibuang atau dikurangkan bijinya, alamat pedas menyengat jawabnya. Jom tengok teknik mudah nak asingkan biji cili kering ni seperti yang dikongsikan oleh No Or

1. Gunting serong cili.

2. Pastikan cili terbelah dua.

3. Gunting dalam bekas yang kering

4. Dah habis proses gunting, masukkan kesemua cili yang digunting tadi ke dalam plastik bag dan ikat.

5. Goncang dan ramas ramas beg plastic dari luar, ulang beberapa kali

6. Buka ikatan plastic dan mula asingkan biji cili

7. Bolehlah direbus

8.Cili yang siap direbus, Nampak tak kan dah kurang bijinya tu

Kredit : No Or
FB : Resepi Homemade & Petua Dapur