Rasa kini berada di dalam aplikasi   
Rasa kini berada di dalam aplikasi   
Home Makan Kuih Lidah Buaya @ Tiram, Resipi Rangup DiMakan

Kuih Lidah Buaya @ Tiram, Resipi Rangup DiMakan

Kuih lidah buaya atau terkenal juga dengan nama kuih tiram memang garing dan rangup. Kuih bersira gula ni memang seronok untuk dikenyang. Boleh jadi kudapan dan kerepek enak bila-bila masa pun.

Ni resipi yang dikongsikan oleh Nazir Abd Aziz, resipi kuih lidah buaya @ tiram  mudah dan yang paling penting bila makan krap krup bunyinya. Simpan dalam bekas kedap udara, boleh lah tahan lama sedikit kan.

KUIH TIRAM


Kuih Lidah Buaya @ Tiram, Resipi Rangup DiMakan
BAHAN-BAHAN

  • 1kg tepung gandum
  • 2 cawan air
  • 1 cawan marjerin(mentega)@ minyak masak
  • 1sudu teh garam
  • 1/2 cawan tepung ubi kayu
  • 1/2 cawan minyak untuk dicampur bersama tepung ubi kayu
  • 1 1/2 cawan gula dikisar menggunakan blender kering supaya betul-betul halus.

CARA MEMASAK :
1. Cairkan marjerin masukkan dalam bekas loyang, kemudian gaul dengan tepung gandum hingga sebati.
2. Selepas itu masukkan air yang telah dicampur dengan garam ke dalam tepung tadi kemudian uri hingga menjadi doh.
3. Sekiranya doh masih lagi keras tambahkan sedikit air
4. Bila doh dah sebati ambil sedikit demi sedikit kemudian canai hingga nipis, nipisnya lebih kurang macam buat karipap mini , jangan terlalu tebal nanti tak rangup.
5. Lepas tu doh yang telah dicanai nipis tadi disapukan tepung ubi kayu yang telah dicampur bersama minyak masak keatasnya sehingga rata(tepung ubi kayu tadi jangan terlalu pekat sangat,,sekiranya pekat tambah minyak masak sedikit kacau sehingga cair supaya senang untuk disapu atas doh tadi.
6. Bila dah siap sapu tepung ubi kayu tu kemudian gulung doh tadi dan bolehlah dipotong kecil-kecil menggunakan gunting atau pisau.

Kuih Lidah Buaya @ Tiram, Resipi Rangup DiMakan
.

IKLAN

7. Canai sekali lagi doh yang telah dipotong kecil satu persatu dgn perlahan saja,sekali canai cukuplah tak perlu byk kali.

Kuih Lidah Buaya @ Tiram, Resipi Rangup DiMakan
8. Goreng dgn api sederhana, angkat dan sejukkan.

Kuih Lidah Buaya @ Tiram, Resipi Rangup DiMakan
.

Kuih Lidah Buaya @ Tiram, Resipi Rangup DiMakan
9. Bila kuih dah betul betul sejuk, barulah dilumurkn dengan gula halus tadi.

IKLAN

Kuih Lidah Buaya @ Tiram, Resipi Rangup DiMakan
.

Perkongsian : Nazir Abd Aziz

ANDA MUNGKIN JUGA SUKA RESIPI INI :

IKLAN

7 Kuih Tradisional Berbalut Daun Pisang…Selamat & Wangi Aromanya

DAN JUGA RESIPI INI :

Cara Mudah Buat Kerepek Bawang Sedap Secara Homemade

DAN JUGA VIDEO INI :

 

Tak tahu nak masak apa? Lubuk resipi RASA kini di SEENI, tak perlu susah lagi.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI