Sekali tengok rupa macam kek kukus, rupanya salah sangkaan tu. Tak perlu guna mixer, pengukus atau oven pembakar, hanya guna microwave sahaja. Teksturnya lembap dan lembut, tidak kering seperti sesetengah kek lain. Curah pulak dengan sos coklat, memang penambah rasa lemak. Sangat mudah dan cepat disediakan.

 

 

RESIPI KEK 2 MINIT

BAHAN-BAHAN:

  • 3 sudu makan tepung gandum
  • 3 sudu makan serbuk koko/serbuk coklat
  • 3 sudu makan minyak masak
  • 4 sudu makan susu cair
  • 2 sudu makan gula icing
  • 2 sudu makan susu pekat
  • 1 biji telur
  • Secubit baking powder*
  • Secubit soda bikarbonat*

Bahan yang bertanda (*) , sila rujuk gambar

CARA MEMASAK:

IKLAN

Sukatan untuk baking powder dan soda bikarbonat. Hujung sudu ataupun secubit je.

  • Masukkan je semua dalam mangkuk.
  • Kacau sampai semua bahan sebati.

1 adunan 1 bekas. Ni bekas melebar sikit. 1 minit 30 saat dah sedang elok masaknya.

 

  • Masukkan dalam bekas yang tahan microwave (Rina letak dalam tupperware putih tu je)
  • Panaskan dalam microwave selama 1 minit 30 saat. Jika kek masih basah, tambahkan masa lagi 15 saat.
  • Bila kek da regang dari tupperware, maksudnya dah masak. Nak lagi pasti, cucuk dengan garfu atu cungkil gigi.

** Masa bergantung pada besar bekas yang dipakai. Pastikan bekas tinggi sedikit supaya adunan tak terkeluar masa pemanasan sedang berlaku.

IKLAN

RESIPI SOS COKLAT

KIRI – BEKAS A guna serbuk koko. KANAN – BEKAS B guna serbuk coklat.

BAHAN-BAHAN:

  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1/2 cawan serbuk koko / serbuk coklat
  • 1/4 cawan susu cair
  • 2 tbsp mentega

CARA MEMASAK:

IKLAN
  • Satukan semua bahan dalam periuk dan panaskan dengan api yang kecil.
  • Kacau semua bahan sehingga nampak kilat dan pekat. Tutup api.

rujukan: Blog cikmatahariku

 

Kongsi resipi: Arina Rashid

 

 

Ni masa keluarkan dari microwave. Lembut kan. Dah sejuk pun masih lembut tau

Posted by Arina Rashid on Wednesday, 16 May 2018