Di penghujung Ramadan ni, mungkin anda dah mula sibuk buat persiapan raya menyebabkan penyediaan juadah berbuka dan mula yang ringkas. Tapi dalam pada ringkas tu, tekak tetap nak sedap. Jadi ini satu manisan yang sedap, cepat disediakan dan tak banyak guna bahan. Sambil buat kuih raya pun boleh sediakannya. Nak tau macam mana cara, follow je resipi yang dikongsikan ini.

PUDING PISANG SOS KASTARD
BAHAN-BAHAN:
Pisang nangka masak
BAHAN SOS KASTARD:
1 tin susu cair
1/2 tin air | guna sukatan tin susu cair tadi
1 biji kuning telur
2 sudu makan tepung kastard
2 sudu makan gula pasir
1 helai daun pandan | simpul

IKLAN

CARA MEMBUAT:

IKLAN
IKLAN
  1. Pisang dibuang kulit dan goreng dengan sedikit mentega atau marjerin. Angkat dan ketepikan.
  2. Sediakan pula sos kastard: Masukkan semua bahan sos kastard dalam periuk kacau hingga sebati dan tidak ada ketulan tepung kastard.
  3. Renehkan atas api kecil sambil terus kacau hingga suam.
  4. Tutup api dan sejukkan.
  5. Setelah sejuk boleh simpan dalam peti ais.
  6. Untuk menghidangkan masukkan pisang dalam mangkuk atau piring, tuangkan sos di atasnya dan taburkan kismis di atasnya.
  7. Jika suka boleh tambah bahan lain seperti kekacang yang telah disangai seperti badam atau buah gajus. Ikut citarasa.

Kredit : Linda Zaid