Biasanya telur masin dibuat menggunakan telur itik. Ha..Jangan tak tahu, guna telur ayam pun boleh tau. Hasilnya memang sama macam telur itik. Sedap! Tengoklah kuning telur tu. Berminyak je.

Menurut empunya resipi, untuk 30 biji telur masin telur ayam gred B ni, kos yang digunakan hanyalah lebih kurang RM10. jimat! Nak cuba? Jom lihat bahan-bahan yang diperlukan.

TELUR AYAM MASIN HOMEMADE

BAHAN-BAHAN:

  • 30 biji telur ayam gred B
  • 1kg garam kasar
  • Air secukupnya (anggaran hingga telur tenggelam)

CARA-CARA:

IKLAN

1. Masukkan garam kasar dan air dalam periuk.Masak hingga garam larut.

2. Padamkan api dan biarkan air garam tadi sejuk sepenuhnya.

3. Masukkan telur ke dalam bekas bersesuaian. Kemudian tuang air garam hingga menenggelamkan telur.

IKLAN

Cara-Cara Buat Telur Masin Guna Telur Ayam. Mudah & Jimat!

4. Tutup bekas dan biarkan di tempat gelap selama 14 hari.

5. Bila dah cukup tempoh, tukar air rendaman dengan air biasa. Kemudian bolehlah disimpan dalam peti sejuk. Bila nak makan, baru keluarkan dan rebus seperti biasa.

IKLAN

Cara-Cara Buat Telur Masin Guna Telur Ayam. Mudah & Jimat!

INFO: Petua nak bagi telur kuning jadi warna oren. Masa peram pastikan simpan bekas telur di tempat yang gelap. Lagi gelap lagi bagus. Empunya resipi simpan dalam kabinet dapur.

Cara-Cara Buat Telur Masin Guna Telur Ayam. Mudah & Jimat!

Kredit resipi & foto: Are Peace