Sukun Goreng sememang sangat sedap. Kena pula tepung salutan yang rangup, sukun pun dihiris tidak terlalu tebal, dicicah pula dengan Sambal Kicap. Memang kombinasi yang sangat padan! Agak sukar nak jumpa buah sukun segar? Jangan risau, denagn kemodenan teknologi serta kedai alam maya, anda boleh beli buah sukun secara online. Mudah kan? Jom lah cuba resipi Sukun Goreng perkongsian saudari Tuan Adriana Arissa ni. Comfirm puas hati.

 

CARA BANCUH ADUNAN TEPUNG UNTUK MASAK SUKUN GORENG & SAMBAL KICAP SEDAP

BAHAN-BAHAN:

Sukun beli online disini
Tepung beras beli online disini
Sedikit air kapur beli online disini
Garam
1 biji telur
Pewarna kuning beli online disini
Air sejuk

CARA MEMASAK:
1.Satukan semua bahan ke dalam mangkuk dan masukkan air sedikit demi sedikit.
2. Kacau dan adun sebati hingga dapat tekstur adunan yang sempurna.
3. Hiris buah sukun mengkut ketebalan yang digemari kemudian celupkan ke dalam adunan tepung.


4. Goreng dalam minyak yang panas sehingga tepung menjadi keperangan, rangup dan masak sempurna.

IKLAN

NOTA: Jumlah tepung dan bahan-bahan agak-agak sahaja. Pastikan adunan tidak cair dan juga tidak pekat. Sedang-sedang sahaja.

 

SAMBAL KICAP

BAHAN-BAHAN:
10 biji cili api merah – goreng
5 biji cili besar – goreng
3 ulas bawang putih – goreng
Jus limau nipis
Kicap manis  beli online disini
Kicap pekat beli online disini
Sedikit air untuk mengisar
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMASAK:

IKLAN

1.Bersihkan bahan dan goreng bahan-bahan yang perlu digoreng. Toskan. Boleh jika tidak mahu goreng tapi lebih enak jika dimasak sebentar.
2.Kisar kesemua bahan hingga halus. Tambah garam dan gula secukup rasa.
3. Masak semua sambal kicap sehingga mendidih untuk menjadikan ia tahan lebih lama.

Kredit resipi & foto: Tuan Adriana Arissa

 

Dapatkan lebih banyak resipi yang mudah, sedap & cepat masak di laman web RASA:

Kuah Banyak, Tambah Sayur. Sedap Rupanya Daging Merah Masak Macam Ni

5 Bahan Je. Resipi Kuih Siput Lemak Manis Rangup Yang Super Sedap!

IKLAN

Masak Sayur Pedas Timun Ikut Resipi Arwah Mak. Sedap Tak Terkata

Padu! Resipi Air Tembikai Lemon Laici Paling Sedap Minum Sejuk

 

Tonton lebih banyak video masakan mudah & sedap di Youtube @Majalah Rasa Official