Rasa kini berada di dalam aplikasi   
Rasa kini berada di dalam aplikasi   
Home Makan Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak

Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak

Kalau anda biasa masak spaghetti Bolognese, apa kata kali ini cuba resipi Pasta Pesto Merah yang sangat sedap dan mudah.

Resipi yang dikongsi Kamarul Ariffin Nor Sadan, ini sangat sesuai untuk dihidangkan buat anak-anak di rumah bagi menggantikan nasi.

 

PASTA PESTO MERAH (TOMATO KERING)

Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak

BAHAN-BAHAN: (2 ORANG MAKAN)

1 mangkuk tomato ceri
1 sudu besar daun parsli kering
1 sudu besar daun basil kering
1 sudu besar lada hitam
2 ulas bawang putih – beli online di sini
2 sudu minyak masak – beli online di sini
½ cekak spaghetti
3 sudu keju parmesan
Garam secukup rasa

TONTON Ayam Buttermilk Salted Egg Bestari & Kari Udang Bestari

TONTON Salted Brown Butter Crispy Treats

CARA MASAK:

1. Tomato ceri ni lebih manis dan ada cara untuk buat dia untuk jadi lebih sedap untuk masakan, iaitu keringkan atau jemur dia. Kalau jemur bawah matahari, perlu 4-5 hari. Jadi, kita keringkan guna oven atau air fryer.

IKLAN

Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak
2. Seperti biasa, kita perlukan daun parsli dan daun basil. Boleh guna daun segar atau daun kering. Kalau nak letak daun thyme dan rosemary pun boleh.

Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak
3. Belah tomato, taburkan daun herba pilihan kalian, garam, serbuk lada hitam, bawang putih (ditumbuk) dan minyak zaitun. Nak pakai minyak sawit pun tak apa. Gaul sampai rata.

Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak
4. Saya panaskan air-fryer ni dulu, 200° C selama 5-10 minit. Dah panas, alas dulang dengan baking paper. Susun tomato bahagian dalamnya (biji) menghadap ke atas. Biar bahagian dalam kering dulu.

Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak
5. Set suhu 120°C , masa 30 minit. Kalau gunakan oven, set suhu dan masa yang lebih kurang juga.
6. Ting! 30 minit tamat! Belum siap lagi tau. Tomato ni belum cukup kering. Kita kena terbalikkan tomato ni, dan set semula 120°C untuk 30 minit. Sambung panaskan dia lagi!

Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak
7. Nanti jadi macam ini. Kalian periksa dulu tomato kalian, dia sepatutnya tak terlalu basah dan lembut. Ia kena kering. Jika tak kering, terbalikkan semula dan panaskan lagi 15-30 minit.
8. Ini saya dah panaskan sampai dia kering. Kejadian dia dah hampir macam kismis. Luar kering, dalam basah sedikit. Perlu jadi sampai begitu, baru rasa tomato ni jadi sedap. Kalau malas, beli “sun-dried tomato”

Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak
9. Kalau belum nak gunakan, tomato dah dikeringkan ni biasanya orang simpan dalam bekas berisi minyak. Kalau nak simpan dalam plastik kedap udara (vacuum sealed) pun boleh.

Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak
10. Letak minyak sampai paras tomato tenggelam sahaja. Tomato kering ni boleh guna buat pesto merah, buat salad, buat letak dalam sandwic dan sebagainya. Ratah pun boleh. Sedap tau!

IKLAN

Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak
11. Oleh kerana hari ni nak buat pasta pesto merah, kita sediakan spageti dan kejujuran parmesan. Kalau buat pasta, guna keju parmesan baru lazat, sebab dia ada rasa masin dan bau menyengat.

[Jangan Terlepas Resipi Menarik Di Channel Rasa]

12. Kemudian kita sediakan dapur dan peralatan. Satu periuk, satu kuali leper.
13. Rebus spageti sehingga al-dente, maksudnya sampai lembut tapi ada sedikit kenyal. Jangan rebus sampai betul-betul lembut. Kalau terlebih lembut, dah tak boleh dibaiki.

Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak
14. Sementara tu, kita buat pesto merah. Masukkan tomato kering, sesudu minyak tomato, seulas bawang putih, serbuk lada hitam, garam, daun parsli. Kalau nak pedas, letak empangan cili.

[Sertai Telegram Geng Rasa Share Resipi]

Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak
15. Kemudian letak keju parmesan supaya pesto ni berlemak! Jangan letak banyak sangat, sebab keju parmesan ni masin. Biar tak cukup, boleh tambah lagi kemudian. Kalau terlebih, masin jadinya.

Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak
16. Pesto biasanya ada letak kacang pine, tapi biasanya saya tukarkan kepada badam atau kacang tanah sahaja. Kalau tak nak letak pun tak apa, tapi nanti kurang “nutty” rasa pesto kita.
17. Tumbuk sampai lumat! Ni saya tambah sedikit pes tomato sebab pesto saya macam kurang masam. Tomato ceri saya tadi kurang masam, lebih kepada manis sahaja.
18. Spageti kita dah al-dente, toskan dan pindahkan ke dalam kuali leper. Jangan dibuang semua air rebusan spageti tadi, kita mungkin akan gunakan sedikit.
19. Letak pesto yang kita dah buat tadi, dan gaulkan sehingga sebati.

IKLAN

Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak
20. Kalau pesto tadi pekat sangat sehingga sukar nak gaul, atau spageti kita masih kental, maka ambil air rebusan spageti kita satu senduk.
21. Letak ke dalam kuali leper. Letak lah secukupnya. Sampai ramuan pesto boleh sebati dengan spageti dan spageti tu tak terlalu kental. Saya biasa gaul gunakan penyepit(thong).

Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak
22. Siap! Walaupun tak ada ayam atau daging, spageti ni tetap sedap. Kenapa? Sebab, tomato kering (dried tomato) tu ada rasa umami yang kuat, sebab ia mengandungi banyak glutamat semulajadi.

Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak

Kredit resipi: Kamarul Ariffin Nor Sadan

 

Dapatkan lebih banyak resipi yang mudah, sedap dan cepat dimasak di laman web Rasa

Cara Masak Rendang Ikan Bilis Paling Sedap

Cara Buat Creamy Cheesy Popia Carbonara, Mudah & Sedap

Cara Buat Kek Pandan Bersantan Mudah & Tak Muak

Tonton lebih banyak video masakan mudah dan sedap di YouTube @Majalah Rasa Official

Tak tahu nak masak apa? Lubuk resipi RASA kini di SEENI, tak perlu susah lagi.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI