Pernah berlaku tak beli mee tapi buat stok bermingu-minggu tak masak? Bila dah beku dan berbau mulahlah masuk ke tong sampah. Cuba petua cara betul penyimpanan mee, kuey teow dan laksa basah ni. Selamat mencuba.

 

Hani ni hantu laksa penang. Selalunya setiap bulan akan masak laksa. So ni cara nak pastikan laksa basah yg hani beli tahan lama dan tak berbau hapak ke apa. .

 

1. Cara ni sesuai untuk semua jenis mi basah (mee kuning, mi kuey teow dan mi laksa). Mi basah macam ni kalau letak kat luar peti ais boleh tahan 3 hari. Letak je kat tempat redup (no direct sunlight) kat dapur.

2. Kalau nak tahan 2-3 minggu, jangan masukkan terus dengan plastik sebungkus2 tu terus dalam peti ais. Nanti dia mem”beku” dan melekat-lekat mi nya. Bila nak makan kena rebus balik, lepas tu sebab dia keras kejung mulalah dia patah2 so tak cantik mi nya. Lepas tu lama pulak nak tunggu mi tu terurai satu2 kan.

Cara yang sebetulnya (tip dari penjual laksa dan mee kari), lepas beli keluarkan dari bungkusan dan terus masuk dalam bekas berpenutup, letak minyak sikit dan urai-uraikan mi tu. Pastikan dia tak seketul membongkah camtu je mi dia. Jangan kena air. Pastikan bekas nak diisi tu pun kering. Tutup bekas dan masuk dalam peti ais bahagin chiller. Tiga minggu pun boleh tahan. Nanti time nak makan rebus air sekejap, air dah mengelegak masukkan mi dan nanti mi akan kelihatan elok cantik tak patah-patah

Semoga bermanfaat 🤗

Kredit resipi: Hani Mynis