Siapa tak suka dengan ikan bakar ni, makan pula dengan nasi panas-panas. Memanglah layan. Kalau tekak nak merasa resepi ikan bakar sedap, ini min kongsikan. Nak guna untuk segala jenis ikan pun takpe janji ikan. Siakap, pari ke selar ke semua boleh. Kena plak cicah dengan air asam. Meleleh leleh air liur tuh

Bahan pes ikan bakar:

2 inci lengkuas
3 inci halia
5 batang serai
8 bj bawang merah
1bj bawang holland
1 sudu udang kering @ jika xde guna
belacan
8 biji cili padi. – boleh tambah kalau nak lg pedas berapi
3 biji cili merah
3 helai limau purut

Cara memasak:

1. Kisar semua bahan sampai lumat.

2. Tumis dengan minyak yang agak banyak, kemudian masukkan cili boh 4-5 sudu.

3. Masukkan garam gula..serbuk perasa + asam keping .

4.Tumis smpai pecah myk.siapp.!

*nak Bakar ikan, lumur jer atas ikan tu,letak dlm aluminium foil. Balut bagi kemas Bakar atas dapur.

*udang n sotong pon sesuai jgk.

*tahan sehingga 1- 2minggu di luar peti ais.

Sambal Air Asam
KISAR:
7-10bijj cili padi (ikut citarasa nak pedas bubuh lebih)
2 biji cili besar(merah)
2 biji bwg merah
2 sudu pes asam jawa adabi
1 sudu belacan
Garam gula(secukup rasa)

Dah siap kisar, campur dengan bahan hirisan di bawah:
1 biji tomato-hiris
3 biji cili padi -hiris
1 biji bawang besar-hiris
2 biji limau nipis(perahkan)
Gaul semua bagi sebati.

Kredit resepi : Habeebah Md Daud