Teringin pula nak menikmati kek, bila beli kepuasan tak dirasai. Ada yang terlebih manis, sangat berlemak dan sebagainya. Bila ada kepandaian buat sendiri lebih puas. Boleh imbang rasa manis , lemak dan segalanya. Kalau dah mahir, bolehlah tambah pendapatan dengan bisnes kek.

Kek karamel pelangi versi kukus …
Bahan-bahan:
2sb gula kasar( taburkan dlm loyang bg rata n bakar dlm oven lbh kurang 4 mnt atau sehingga gula cair n perang..jgn bg hangus ye.Ketepikan.)

Bahan-bahan untuk karamel:
1 tin susu cair
1/3 cawan susu pkt….kalau suka manis bleh tambah lg
2 sudu besar tpg kastard
3 biji telur
2 biji kuning telur shj
Sedikit esen vanila

1.Kisar semua ni bg sebati n berbuih2.

2.Masukkan dlm loyang yg berisi gula hangus td…kukus selama 20 atau 25 mnt….jgn lama sgt tauu….

IKLAN

Bahan-bahan untuk kek:

5 biji telur gred A
2 sudu besar gula kastor
1 cawan myk masak (apa2 myk masak jer..myk jagung lg elok)
2 cwn atau 250 gram tpg naik sendiri (guna jenama mfm)
1 sudu besar ovalette….
esen vanila sikit…
Pewarna ikut ler nk warna apa…

Caranya:
1.Campurkan semua sekali n mixer ler sampai putih n gebu.

IKLAN

2.Selepas itu boleh ler bahagi-bahagikan apa jer warna yg korang nk.

3.Cucukkan dulu permukaan karamel yang dah suam-suam kuku tadi.Jangan letak kek masa karamel panas-panas tau.Nanti terbantutt kek korang.

IKLAN

4.Letak ler elok-elok.selang seli warna tu sampai habis. Then kukus ler selama 1 jam kalau korang guna loyang 8 in atau 9 in….
kalau loyang 5 in boleh bahagi 6 atau 5…loyang 6 in dpt 4..kukus slm setengah jam..

(ni satu pesanan terpenting……api kukus tu jgn kuat ye….n steamer trio x sesuai…… Nnti kek korang terbantuttt tumbesarannya……jgn slhkn mm ckp mm bg resepi tak betul pulokk…ni ler resepi yg mm guna slm ni..

Selamat mencuba.

credit : Teratai Putih
#mahn