Jika anda mencari cabaran yang lebih sukar dan lagi sedap daripada menyediakan masakan rendang daging tradisional, anda perlukan resipi rendang lembu ini. Selamat mencuba!

Rendang Daging Minangkabau VIRAL..

Rendang Daging Minangkabau, Lebih Sukar Dan Lagi Sedap Rasanya!

Bahan-bahan ( 6 org mkn ):

IKLAN
  • daging lembu 1 kg
  • kicap manis cap kipas udang 1 botol kecil,( p/s  kene pakai kicap jenama ni…kalu tak guna rasanye tk berapa nk sedap)
  • lada kering  dalam 20 tangkai ( blend ) (p/s  ikut selera, kalo nk pedas lebihkan lah lada kering tu)
  • cili padi = 10 tangkai ( blend dgn lada kering ) (p/s rendang nogori mesti tk tinggal cili padi ni kan)
  • bwang besar = 5 biji , bwng puith = 1 labu , halia = sebesar ibu jari , lengkuas = sebesar ibu jari , serai 5 btg ( smua di blend hingga lumat )
  • santan = 1 biji kelapa, p/s = ikut citarasa ..kalo nk lebih letak lebih..
  • kerisik sedikt
  • bahan2 utk yg last skali…kalo takde mmg tak jadi rendang ni…. bawang besar =2 biji ( potong bulat )serai = 5 btg ( di ketuk )…
  • daun kunyit = disiat-siat…..smua bahan diatas digoreng dgn minyak sampai layu dan wangi
    garam secukup rasa …p/s = tk perlu byk sbb dah ada kicap….
    minyak masak yg secukupnye

Cara-cara:

  1. Perap daging dengan kicap manis, nak sedap perap semalaman…perap 30 min pun ok gak….
  2. Panaskan minyak & tumiskan semua bahan yg di kisar tadi … bawang besar + bwg putih + halia + langkuas+serai
    kemudian, dah pecah minyak bahan2 yg ditumis tadi..masukkan lada kering + cili api tadi ….tumis sampai pecah minyak jugak…
  3. Masukkan daging yang diperap tadi…kecutkan daging tu sampai kuar air daging & sampai daging empuk
    kemudian masukkan santan….
  4. Agak2 santan mcm nk pekat , masukkan kerisik n masak sampai kering & meyerupai rendang…
    akhir sekali masukkan 3 bahan ug digoreng dgn minyak td ..

Selamat mencuba

IKLAN

p/s= tgk bahan2 diatas
Kongsi resipi: FB Singaporean Pakimix

IKLAN