Rutin harian pada hari ini memang banyak yang boleh menyumbang kepada stres. Kesesakan jalan raya, kesibukan di tempat kerja dan juga masalah kesihatan adalah antara punca stres. Salah satu cara untuk meredakan stres adalah dengan makanan. Sesetengah makanan mempunyai manfaat daripada khasiatnya untuk mengembalikan senyuman anda. Ini enam jenis makanan yang boleh buat stres anda berlalu pergi.

1. Kekacang

Kurangkan tekanan dengan makan kekacang seperti badam, pistachio dan walnut yang kaya dengan vitamin B, E dan zink. kacang juga boleh meningkatkan sistem imunisasi, meredakan tekanan darah dan mengurangkan tekanan pada jantung. Bosan tidak mahu makan kekacang semata-mata, anda boleh tambahkan kekacang dalam menu anda seperti dalam salad.

2. Coklat Gelap

Selalu orang kata coklat boleh menggemukkan. Tapi coklat juga bagus untuk meredakan stres. Dalam Coklat terkandung gula (karbohidrat). Apabila anda memakannya, coklat mengeluarkan hormon serotonin yang menjadikan mood kita bertambah baik. Coklat juga boleh kita pelbagai seperti minuman coklat panas dan kek coklat.

IKLAN

3. Oat

Makan oat juga meningkat hormon serotonin yang menghindarkan kita daripada tekanan. Oat mempunyai serat tinggi dan lambat untuk dicerna. Anda boleh manambah bahan lain dalam menu oat anda antaranya madu yang boleh meningkat sistem imunisasi atau tambahkan kekacang.

4. Teh

IKLAN

Dengan menghirup teh panas dapat melegakan tekanan dengan cepat. Minumlah teh seperti teh hijau, teh herba, teh chamomile, teh halia atau teh pudina yang boleh menenangkan sistem saraf dan penghadaman. Bancuh teh kegemaran anda dan ambil masa anda untuk tenang.

5. Yogurt

IKLAN

Yogurt dengan kalsium dan protien serta probiotik yang sesuai jika anda sedang menjaga badan. Probiotik membantu mewujudkan sistem pencernaan yang sihat dan tenang. Anda boleh tambah buah-buahan segar dalam yogurt anda, seperti bluberi yang kaya dengan antioksidan.

6. Minum Air Kosong (suhu bilik)


Ini yang paling mudah. Minum segelas air kosong dan pergi ambil angin di luar seketika. Apabila badan mengalami dehidrasi, sebenarnya boleh menyebabkan kebimbangan dan kegelisahan. Minum air kosong dan menyedut udara segar dapat membantu mengurangkan tekanan kita. Jadi banyakkan minum air kosong.

Bagaimanapun kita harus mengawal jumlah makanan yang kita ambil supaya tidak berlebihan. Jangan biarkan stres mengawal emosi anda.

Selamat mencuba!