Bahan alam semulajadi sememangnya banyak membantu merawat sistem tubuh badan kita. Selain berkhasiat ia juga berguna untuk merawat kecantikkan kulit. Rasa berkongsi resipi Jus sihat dari Sharinaz Redwan yang hanya menggunakan 4 bahan asas sahaja. Lepas minum badan akan rasa kenyang berpanjangan, badan rasa fresh, rasa fit..

Bahan Asas:

  • timun
  • epal hijau
  • lemon
  • madu.

 TIMUN DAN KHASIATNYA

Antara kelebihan timun ia mengandungi kandungan tinggi kalium, magnesium dan silikon yang sangat berguna untuk kesihatan dan kecantikan kulit.

Sebab itu banyak terdapat rawatan spa yang berasaskan timun. Selain tu timun ni jugak boleh membuang toksin dalam badan dan berikan rasa sejuk dalam badan.

EPAL HIJAU DAN KHASIATNYA

Epal hijau dapat mengurangkan tahap kolestrol dalam badan, kurangkan risiko sakit jantung.

Sesiapa yang mempunyai masalah sembelit, elok amalkan makan epal hijau ni tau.

LEMON DAN KHASIATNYA

Tidak dinafikan buah lemon lagi tinggi dengan Vitamin C, boleh kurangkan risiko kanser dan juga dapat membersihkan usus kita.

BAHAN-BAHAN:

 

  • 1 biji epal hijau
  • 1/2 biji timun
  • 2 slice lemon, amik jus je
  • 1-2 sudu besar madu
  • Air suam untuk kisar

 

CARA-CARA:

Semua atas ni blender. Nak tapis boleh. Lagi bagus tak di tapis kerana hampas itu menjadikan fiber lebih tinggi.

Minum macam tu je.

 

Bila cantik dalam, baru lah terserlah kat luar. Nak cantik kena seimbang. Bukan jaga kulit ,tepek tu tepek ni, pemakanan pun kena jaga tau. Baru kebabom!

Kongsi resipi: Sharinaz Redwan