Bulan puasa selalu kita kenangkan menu yang boleh membuka selera, Menu yang satu ini pasti membuat anda tergoda untuk membuatnya. Kecur air liur tengok ni. Jom buat Sotong Stim Limau 🤤

Ini resepinya,

Cuci sotong sebersihnya. Buang tulang, dakwat hitam dan gigi sotong sekali.

Kemudian, kukus sotong bersama-sama:
1) Sebatang serai
2) Daun ketumbar
3) Bawang putih (1 ulas)
4) Lengkuas

Last sediakan kuahnya. Yang ini mengikut kehendak rasa masing-masing. Kalau nak pedas, tambah cili lebih. Kalau suka bawang putih banyak, tambah bawang putih lebih. Kalau nak kuah melimpah, asam limau kena banyak biji. Depend pada selera masing-masing.

1) Bawang putih (cincang dadu)
2) Cili hijau/merah (potong halus)
3) Asam limau (5-6 biji)
4) Sos ikan (3 sudu)
5) Daun ketumbar
6) Tomato
7) Belacan (bagi rasa wow)
Garam, gula, ajinomoto (secukup rasa)

Kukusan tadi, tapis air sotong. Jangan dimasukkan bersama dengan kuah. Nanti jadi cair dan tak sedap. Atau boleh je ambil satu sudu air sotong yang direbus untuk rasa manisnya air sotong semulajadi. Ewah.

Kemudian tabur kuah pada sotong dan gaul bersama. Nanti cubalah rasa. Kalau rasa tak masam kaw lagi, boleh perah sedikit asam limau. Kalau rasa tak cukup pedas, boleh tambah cili lebih.

Mesti korang tahu macam mana nak dapatkan rasa mengikut selera masing-masing kan? Tambah rasa, tambah rasa dan rasa lagi sampailah jumpa satu rasa yang betul-betul kaw perghhh.

Last, tabur sedikit daun ketumbar. Dan siap!

Ini hestek untuk follow resepi masakan Aten yang dulu-dulu #resepicikatennazlan