Esok Ahad masih cuti lagi. Jom kita meroti. Ni dia resipi roti sosej pintal yang biasa korang nampak kat kedai bakeri.
Nak letak atau tambah sos cili dan mayonis pun boleh jugak. Bagi penggemar keju bolehlah tabur keju mozzarella atasnya. Kita yang buat dia kan,Tapi roti tu kenalah menjadi…

Pintal ikut kreativiti anda.

Jika anda adalah penggemar roti, anda patut mencuba resepi roti sosej pintal ini.

ROTI SOSEJ PINTAL


Nak pintal cara ni pun boleh

BAHAN-BAHAN :

  • 1 paket yis
  • 2 sudu besar gula
  • 1 sudu besar mentega
  • 1 sudu besar susu sejat
  • Garam secukup rasa
  • ¾ cawan air suam
  • 2 ½ cawan tepung gandum

CARA MEMBUAT :

1. Masukkan bahan-bahan seperti yis, garam dan gula bersama air suam.
2. Biarkan selama 10 minit. Kemudian campur adunan tadi dengan tepung dan mentega.
3. Uli sampai menjadi doh. Jika masih melekat, tambahkan tepung.
4. Biarkan doh selama 45 minit.

CARA MEMINTAL ;

1.Ambil adunan doh tadi dan leperkan untuk membalut sosej.
2. Potong balutan sosej secara sekata tetapi jangan sampai putus. Kemudian, pintal potongan tersebut ke kiri dan kanan.
3. Selesai memintal, sapu roti dengan sos cili, mayonis dan taburan keju mozzarella.
4. Bakar pada suhu 160 darjah Celsius selama 20 minit.

Selamat mencuba..

Sumber : FB : Jom Buat Kek