Bila tiba musim durian, dah macam pesta sana sana jualan durian dengan harga runtuh. Selain dimakan begitu sahaja , lebihan durian yang korang dah muak nak makan boleh jer buat pengat.  Sekali ngap pasti nak lagi. Ni min kongsi cara  buat pengat bebola durian yang sedap tak terkata.

PENGAT BEBOLA DURIAN

 

Bahan:

Durian 7-8 ulas

Buang biji dan lenyek2 kan isi durian

Gaul kn isi durian td dgn tepung pulut.. Jgn tmbah air ya.. Nnti x rsa manis durian ingt! Tepung pulut tawww.. Bkn tpung gndum atau tpung beras.

Isi durian n tepung pulut td.. Gaul smpai jd doh mcm ni.. Asal x lekat kt tgn tu mkna nya dh jadi la tu.

Dh siap, bentuk kn bulat2 kecik mcm ni.. 

Dh siapppp.. Dpt byk ni utk sedebuk doh td

Didihkn air, kemudian masuk kn bebola durian td ,make sure air btl2 panas n menggelegak ya.

Dah siaaapppp nak tahu tepung tu dh betul2 masak, masa dia duduk dlm air yg mnggelegak td, dia akn timbul kt ats permukaan air  time tu dh blh angkt laa..

Skrg buat kuah dia.. Msuk kn santan dlm periuk. Kalo pakai sntan kotak, letak separuh je. Tmbah air sikit jgn bg pekat sgt.. Letak la dua helai daun pndan nk kasi kuah tu wangi guna kn api prlahan ya.. Jgn bg sntan tu mnggelegak

 

Kemudian, msuk kn 2 ulas durian utk perasa yg sgt kuat kt dlm kuah tu nk guna lbih pn blh.. Xde masalah tp nnti kuah tu akn jd sgt pekat.

 

Masuk kn gula merah.. Nk letak gula melaka pn bolehh…

Akhir skali, masuk kn laa bebola durian yg kita dh masak awal td.. Gaul rata, bg dia mendidih manja2 lpas tuuuuu…

DONE😋😋😋 Dh blh hidang.. Makan panas2 xsedapp masuk dlm peti ais, mkn sejuk2 baru umphhh slmt mencuba!

Kredit: Aneka Resipi Kuih Muih