Terfikir untuk menghidangkan makanan yang istimewa untuk keluarga malam ini? Boleh cuba resipi kebab homemade cara Azmita Awang.

Kepuasan lebih terasa bila dapat buat sendiri . Sekeluarga kenyang dan senyum hingga sampai ke telinga.

Meh laa kita tinjau resepinya. Moga moga pasni kot teringin selera ala bhai ngan pak arab ni mudah je kita wat sendiri.

KEBAB DAGING

1 1/2 kg daging batang pinang (ikut laa nak guna daging bahagian apa pun)
3 biji tomato(buang biji)
3 biji cili api(buang biji)
3 biji cili hijau besar
3 labu bawang besar
9 ulas bawang putih
3 inci halia
2 cawan daun ketumbar + daun pudina
2 sudu besar serbuk lada hitam
2 sudu besar serbuk jintan putih
2 sudu besar serbuk paprika
1 sudu besar garam

( boleh ejas sendiri eh kuantiti ikut banyak mana nak buat)

CARA – CARA :

Kisar daging dan tos(boleh jer guna daging kisar yang jual kat kedai tu. Tapi Kak Gee suka kisar sendiri, kurang lemak)

Kisar tomato, cili api ngan cili hijau

Kisar bawang besar, bawang putih n halia

 

 

Kisar atau cincang daun pudina ngan daun ketumbar

Dalam mangkuk besar, campurkan semua bahan dan gaul sebati

Pastu boleh kepal kepalkan dan cucuk kat pencucuk. Kak Gee guna lidi sate jer

Boleh laa pangggang sampai masak kedua – dua belah. Guna magic pan jer. Nak bakar ngan arang pun boleh kalo rajin 😁.

Masa panggang pun dah kembang kempis hidung dok hidu aroma nya, hihi.

Moh ler kita santap dulu. Selamat mencuba.

 Kalo sudi share, share jer laa 😘