Masa baru beli dapur gas, tip top aje nyalaannya. Biru dan cepat waktu memasak.Tapi la ni alahai kesiannya apinya merah, tungku dah berkarat dan bila memasak habis hitam bawah periuk dan ‘bontot’ kuali.

Ni tandanya tungku dapur anda dah kena dibuat servis. Mana tidaknya , ada serpihan karat yang menutup lubang-lubang yang ada pada tungku dapur gas korang.

Usah risau, sebenarnya servis ni boleh dibuat kat rumah aje seperti mana yang dikongsikan oleh Abdul Ghopar Zakaria Ansar dan Neil Shima. Mereka berdua ada teknik dan petua tersendiri untuk tungku dapur gas menyala biru semula

Alat-alat yang perlu disediakan
1. Playar
2. Paku saiz seinci setengah
3. WD-40 (Spray anti karat)
4. Pisau

CARA SERVIS :

1.Buka tungku dari dapur (pastikan kepala gas telah ditutup atau dicabut dari tong gas)

2.Semburkan WD-40 pada keseluruhan tungku dan biarkan selama 5 minit dan kikis guna pisau (Pastikan tungku sejuk ya jangan yang panas pulak.Melecur tangan nanti)

3.Masukkan paku ke dalam lubang tungku dan ketuk guna playar (ulang pada setiap lubang)

4.Keluarkan serpihan karat melalui lubang tungku (yang bersambung dengan pemetik dapur gas tu)

5.Sembur lagi sekali anti karat WD-40 dan lap kering kemudian pasang seperti asal.(Buka tungku satu-satu ya takut lupa cara pasang kedudukan asal)

Neil Shima pula menggunakan kaedah berikutnya selepas ditanggalkan tungku, cungkil guna jarum dalam lubang tungku tu..

INFO EKSTA :  ALAT JIMAT GAS

Harga gas dah semakin mahal, ada cara mudah untuk menjimatkan penggunaannya. Sebenarnya dah lama alat jimat gas ini ada dijual. Korang boleh cari ikat kedai DIY.

Menurut ceritaita.com , “Kaedah dia mudah je sebenarnya… dia kan ada rupa macam jaringan tu kan? haa… jaringan tu akan terbakar dan memerangkap haba jadi sentiasa panas walau korang dah kecilkan api dapur masa memasak… jadi gas yang diperlukan sikit je la setiap kali memasak…”

Foto : ladabenar

Itulah rahsianya macamana ia bertindak menjimatkan gas. Boleh lah beli nanti, tak sampai RM 10 pun. Pasang aje atas tungku tu.