Bila tibanya cuti sekolah, riuh rendah rumah dibuatnya. Maklumlah, semuanya sedang bercuti. Masa inilah kaum ibu ‘terlebih’ sibuk di dapur sebab kaki makan tengah ramai berkumpul. Memang meriah! Snek antara hidangan ringan yang menjadi kegemaran anak-anak namun kebanyakan snek beku yang dijual di pasaran, kurang bagus untuk kesihatan kerana mengandungi kandungan garam serta MSG yang tinggi.

Bagi anda yang mementingkan kualiti makanan yang dihidangkan, anda boleh menyediakan aneka snek ini secara homemade. Mudah je! Jom cuba.

1. NUGGET AYAM TEMPURA

BAHAN-BAHAN:

  • 700gm isi dada ayam | potong kecil
  • 2 biji telur
  • 5 ulas bawang putih
  • 2 biji bawang merah saiz sederhana
  • Serbuk lada hitam secukupnya
  • 3 sudu makan tepung ubi kayu
  • Garam dan perasa ( jika suka) secukupnya
  • Tepung goreng serbaguna secukupnya
  • Sedikit mentega

CARA MEMASAK:

1. Kisar semua bahan hingga halus. ( boleh guna food processor jika ada. Jika tiada, boleh guna pengisar biasa.)

   

2. Ambil loyang bersesuaian dan sapukan sedikit mentega.

3. Tuang adunan ke dalam loyang dan kukus selama30 minit.

4. Setelah masak, keluarkan kek nugget tadi dari loyang.

5. Potong kek nugget mengikut saiz yang digemari.

6. Bancuh tepung serbaguna dengan air. Jangan pekat sangat dan jangan cair sangat supaya nugget boleh disalut dengan sekata.

7. Celupkan nugget dalam tepung serbaguna dan goreng hingga garing.

8. Selain goreng, nugget juga boleh di gril.

9. Sedia untuk dinikmati.

Kredit resipi & foto: Noor Liyana


2. CHEWY CHEESE SPINACH 

BAHAN-BAHAN:

  • 250gm keju Mozarella parut (jika beli yang ketul, parutkan supaya senang cair.)
  • 250gm krim keju
  • 1 cawan daun bayam racik (daun sahaja tanpa batang.)
  • 1 sudu makan mentega
  • 1 ulas bawang putih | cincang
  • 1 sudu teh lada hitam | tumbuk halus
  • 1 sudu teh garam halus

BAHAN SALUTAN:

  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 2 biji telur | dipukul
  • 1 cawan serbuk roti oren

Nota:
** Nak tambah isi ayam cincang pun boleh.
** Nak gantikan bayam dengan daun sawi pun boleh.
** Nak guna carrot pun sedap. Caranya ialah parut halus dan perah sikit airnya.
** Nak guna brokoli pun ok. Ambil kepala brokoli tu cincang halus.
** Nak campur pun ok sangat-sangat. Ikut citarasa masing-masing.

CARA MEMASAK:

1. Panaskan kuali, masukkan mentega dan bawang putih. Biar naik bau. Masak guna api perlahan sahaja bagi elakkan bawang garing.

2. Masukkan keju mozarella dan krim keju. Kacau hingga cair.

3. Bila keju dah cair, masukkan daun bayam, lada hitam dan garam secukup rasa. Kacau rata hingga bayam agak layu dan bertukar warna hijau gelap.

4. Masukkan ke dalam bekas bersesuaian yang tidak melekat. Boleh juga sapukan sedikit minyak pada bekas. Jika nak buat bentuk bulat, kepal semasa keju masih panas. Sebab jika dah sejuk, susah nak bentukkan keju tersebut.

5. Tekan-tekan keju supaya rata. Bila dah sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk selama 30 minit sehingga set.

6. Bila dah pejal, potong keju menjadi kepingan serta saiz yang digemari. Sebaiknya jangan terlalu tebal atau nipis. Jika tak nak potong, boleh juga terap menggunakan ‘cookies cutter’. Bentuknya cantik nanti.

7. Salutkan dengan 1/2 cawan tepung gandum.

8. Kemudian celupkan ke dalam bancuhan telur. Ulang poses beberapa kali. Urutannya ialah: tepung – telur-tepung-telur.

9. Salut pula dengan dengan serbuk roti berwarna oren hingga rata.

10. Simpan kepingan keju di tempat beku selama 15 minit sebelum digoreng.

11. Panaskan minyak dan goreng dengan api perlahan hingga kekuningan. Jika nak ‘frozen’kan pun boleh.

Kredit resipi & foto: Asha Zainudin

3. ROTI JOHN MINI

BAHAN-BAHAN:

  • 200gm daging kisar
  • 4 biji telur
  • 1 biji bawang besar | potong dadu
  • 2 biji ubi kentang | potong dadu
  • 1 kiub pati ayam
  • 1 paket kecil rempah sup
  • Garam secukup rasa
  • 1 sudu makan marjerin / mentega
  • Daun sup dan daun bawang secukupnya
  • Roti frankfurter
  • Mayones secukupnya
  • Sos cili secukupnya

 

CARA MEMASAK:

1. Panaskan mentega @marjerin .

2. Masukkan bawang besar.Tumis sampai sedikit layu.

3. Masukkan kentang yang dipotong dadu. Kuantitinya ikut citarasa. Nak lebihkan pun boleh.

4. Kemudian masukkan daging kisar.Gaul sekata.

5. Masukkan kiub pati ayam. Kacau lagi hingga larut.

6. Selepas semua bahan kelihatan mesra, masukkan rempah sup.

7. Perasakan dengan sedikit garam. Guna sedikit sahaja kerana kiub pati ayam tadi telah memberikan rasa masin.

8. Lepas dah siap masak, pecahkan telur dan campurkan dengan inti yang siap dimasak tadi. Selebihnya simpan dalam peti sejuk dan boleh tahan sebulan.

9. Tambahkan sedikit daun sup dan daun bawang.

10. Potong roti ,belahkan jadi 2 macam dalam gambar.

11. Masakkan inti di dalam kuali. Jumlahnya ikut citarasa masing-masing.

12. Setelah inti kelihatan sedikit masak, letakkan 2 keping roti. Kemudian terbalikkan.

13. Ini rupa roti dengan inti yang dah diterbalikkan.

14. Sapukan mayones dengan secukupnya.

15. Seterusnya sapukan sos cili mengikut citarasa.

16. Siap! Sedia untuk dinikmati.

      

Kredit resipi & foto: Nurul Shuhada Nsar


4.  TEMPE GORENG REMPAH

BAHAN-BAHAN:

  • Ketumbar
  • Jitan manis
  • Bawang putih
  • Serbuk kunyit
  • Garam
  • Tepung gandum
  • Air

INFO: Ikut sukatan berapa banyak tempe (Dikisar atau ditumbuk)

CARA MEMASAK:

1. Potong tempe mengikut ketebalan yang dikehendaki.

2.  Bancuh bancuhan dengan bahan-bahan kisar. Jangan terlalu cair atau terlalu pekat.

3. Masukkan tempe yang sudah dibelah ke dalam bancuhan.

4. Panaskan minyak dan gorengkan tempe sehingga keperangan.

5. Bila tempe sudah garing boleh angkat dan toskan.

tempe goreng rempah

INFO:

  1. Boleh makan begitu saja atau sedap cicah dengan sos atau sambal kicap.
  2. Makain nipis tempe dipotong makin rangup bila digoreng.

KREDIT RESIPI & GAMBAR: Chinta Eyja


5. BEGEDIL AYAM

Buat dulu stok begedil dan disimpan dalam freezer dan digoreng bila hendak makan. Begedil sesuai makan dengan soto atau bihun dan boleh juga makan sebagai lauk. Sedap juga makan begitu sahaja dicicah dengan sambal kicap.

BEGEDIL AYAM

BAHAN-BAHAN

  • 5kg kentang
  • 1kg isi ayam (direbus dan dicarik-carikkan)
  • 200g bawang goreng
  • 200g daun sup
  • Telur (untuk salut bergedil)

BAHAN PERASA

  • garam
  • gula
  • serbuk lada sulah

CARA MEMASAK

1. Goreng kentang agak-agak garing sikit. Angkat dan toskan minyak betul-betul.

2. Hancurkan kentang dan gaulkan dengan bahan-bahan lain kecuali telur.

3. Perasakan dengan garam, gula, serbuk perasa, serbuk lada sulah

4. Kepal-kepalkan mengikut bentuk dan saiz yang diingini.

5. Panaskan kuali dengan minyak. Celup bergedil dalam telur dan goreng sekejap sahaja.

Info: Pernah rebus kentang tapi bergedil cepat basi.

Kredit: Izany Izhas


6. SOSEJ AYAM

BAHAN-BAHAN:

  • 1 kg isi ayam
  • 1 1/2 sudu teh garam
  • 3 ulas bawang putih
  • 1/2 sudu teh lada sulah
  • 1/2 sudu teh thyme
  • 1/2 sudu teh oregano
  • 1 tangkai cili kering ( nak pedas letak lebih, yang serbuk pun boleh )
  • 1 gelas air / stok ayam

* Anda boleh tambah atau tukar bahan mengikut kreativiti masing-masing.

Saiz gelas plastik untuk menyukat air / stok ayam

CARA MEMASAK:

1.  Kisar semua bahan hingga halus dan sebati.

 

2.  Masukkan dalam piping bag, picit memanjang diatas cling flim. Gulung kemas, pusingkan hujung cling flim hingga ketat dan padat. Ikat kuat kanan dan kiri.

3.  Didihkan air, rebus dalam 10 minit. Angkat dan rendam dalam air ais sebentar.

4.  Tos dan buka balutan cling flim tadi. Bolehlah di goreng atau pan fried. Sosej ini juga boleh disimpan beku.

   

Kredit resipi & gambar: Siti Zarina Jaidon


7. CHEESY BALL

BAHAN-BAHAN:

  • 5 biji ubi kentang
  • 1 blok keju mozarella | dipotong kiub
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan minyak masak
  • 3 biji telur | dipukul

CARA MEMASAK:

1. Kupas ubi kentang dan rebus. Setelah empuk, lenyekkan hingga hancur. Letak sedikit garam jika perlu.

2. Kemudian masukkan minyak dan tepung gandum. Uli. Jika terlalu lembik, tambah tepung gandum sedikit demi sedikit.

3. Cubit adunan tepung tadi dan leperkan. Kemudian isikan dengan keju.

4. Bulatkan adunan sebegini.

5. Celup bebola ke dalam bancuhan telur.

6. Kemudian golekkan di dalam bekas beriswi serbuk roti hingga rata.

7. Celup sekali lagi dalam adunan telur.

8. Salutkan sekali lagi dalam serbuk roti. Ulang proses sehingga semua bahan habis.

9. Panaskan minyak dan goreng bebola keju menggunakan api sederhana sehingag kekuningan.

10. Sedia untuk dinikmati. Mengancam sungguh!

Kredit resipi & foto: Che Kelly Muhamad


8. TWISTER ALA KFC

BAHAN-BAHAN:

  • Roti tortilla – dibakar sekejap dalam kuali non stick selama 2-3 minit
  • Isi ayam bahagian dada – digoreng tepung
  • Mayones secukupnya
  • Sos Thousand Island secukupnya
  • Daun salad secukupnya
  • Tomato – potong dadu  
  • Lobak merah – disagat
  • Timun – disagat
  • Keju – ikut citarasa. Tak nak pun tak mengapa

BAHAN PERAP AYAM

  • Tepung gorengan serbaguna
  • Telur – dipukul
  • Bahan perasa

CARA MEMASAK:

1. Ambil isi ayam dan perapkan dengan sedikit perasa. Biarkan selama 15-30 minit.

2. Kemudian celupkan isi ayam dalam bancuhan telur dan golekkan dalam bekas berisi tepung serbaguna.

3. Celup dalam bancuhan telur sekali lagi diikuti tepung serbaguna. Tekan-tekan sedikit ayam tadi kemudian goreng dalam minyak hingga garing dan berwarna keemasan.

4. Untuk menyediakan twister, ambil roti tortilla dan bakar seketika di atas kuali non stick. Ia bertujuan untuk memudahkan proses menggulung.

5. Sapu mayones pada keseluruhan roti tortilla.

6. Susun daun salad, lobak merah, timun dan tomato. Kemudian paipkan sos Thousand Island dengan secukupnya.

7. Susun kepingan isi ayam yang digoreng tadi diikuti kepingan keju. Balut dengan kemas.

8. Bakar gulungan Twister sekali lagi untuk mencairkan keju. ( boleh bakar guna kuali non stick sahaja.) Jika tak nak bakar pun tak apa.

9. Sedia untuk dinikmati.

Kredit resipi & foto: Mastura Razali

Komen anda